Onderwijs verzorgen binnen een VR-omgeving

Virtual reality bestaat als technologie al lang. Pas de laatste tijd gaan docenten ertoe over om ook daadwerkelijk onderwijs te verzorgen in een VR-omgeving.

VR-headsetDat stelt Rachel Metz in Forget Zoom school. For some students, class is in session in VR.

Jeremy Bailenson, directeur van Stanford’s Virtual Human Interaction Lab, gaf het afgelopen jaar les aan meer dan 260 studenten in zijn “Virtual People”-klas. Daarin werden verschillende aspecten van VR onderzocht. Bailenson wisselde daarbij Zoom-sessies, waarin literatuur werd besproken, af met VR-sessies met een heuse groepsmeditatiesessie, een digitale tentoonstelling van kunst, discussiepanels en het creëren van een volwaardige VR-scène die anderen virtueel konden bezoeken.

Deze didactische aanpak werd mogelijk omdat de software krachtig genoeg was en de headsets betaalbaar. Volgens Metz past “a small but growing number of educators” in vooral het hoger onderwijs VR toe. Er worden zelfs complete campussen in een VR-omgeving gebouwd.

Een docente geeft aan dat zij VR is gaan gebruiken vanwege de ontevredenheid met Zoom-sessies. Binnen een VR-omgeving heeft zij beter zicht op de mate waarin lerenden bij het onderwijs betrokken zijn. Haar didactische aanpak binnen de VR-omgeving was redelijk klassiek: lerenden zaten rond een vergadertafel in een virtueel klaslokaal te praten. Met een virtueel whiteboard liet zij dia’s en andere documenten zien. Deze docente zet VR nu ook op locatie in voor het simuleren van crisissituaties. Zij merkt op dat lerenden minder afgeleid worden als zij een headset op hebben.

Metz schrijft ook over toepassingen waarin lerenden dankzij VR-games werken aan vaardigheden. De bijdrage bevat ook kritische kanttekeningen:

  • Er zijn nog steeds vragen over de effectiviteit van VR in het klaslokaal en over de risico’s voor de zich ontwikkelende ogen en hersenen van jonge gebruikers.
  • De headsets blijven voor velen nog steeds te duur.
  • Om de Quest te kunnen gebruiken, moet je persé een Facebook-account hebben.
  • De technologie is nog steeds alleen zinvol voor bepaalde soorten lessen (bouwen in VR, leren in situaties die je in het echt niet kunt simuleren).
  • De technologie kan eerdere afleiden of een ’noviteit’ zijn dan een hulpmiddel. Discussies via Zoom kunnen nog steeds beter verlopen dan discussies in een VR-omgeving.

Virtual reality zal vooralsnog niet de plaats in nemen van, bijvoorbeeld, Zoom. Deze technologie zal ongetwijfeld in toenemende mate voor specifieke toepassingen worden gebruikt, in aanvulling op andere leertechnologieën. Zorgen over de toegankelijkheid blijven bestaan, evenals vragen over effectiviteit en mogelijke negatieve gevolgen van intensief gebruik.

Update 15-2-2021, 17.49 uur

Ik ontving via mail de volgende reactie (waarvan acte):

Met de Quest for Business licentie baken je dit probleem direct af. Naast de extra softwaremogelijkheden (zoals Kiosk Modus en apparaatbeheer) mag je de Oculus Quest 2 zonder problemen gebruiken in een zakelijke of commerciële omgeving. Je hoeft tevens niet meer in te loggen met een actief Facebook-account, wat een pré is voor veel zakelijke organisaties, zoals overheidsinstanties en hogescholen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *