Onderwijs van de 21ste eeuw: een vorm van blended learning?

Over welke competenties moeten jongeren vandaag de dag beschikken en wat voor onderwijs past daarbij? Deze vraag staat centraal in e-Mergents’ wanted: a 21st century education. De auteur hierin in feite voor een bepaalde vorm van blended learning.

De auteur beschrijft eerst samenvattend de bekwaamheden waarover een moderne werknemer vandaag de dag zou moeten beschikken (mensen zijn uiteraard meer dan alleen werknemers):

Critical thinking and problem solving; collaboration across networks and leading by influence; agility and adaptability; initiative and leadership; effective oral and written communication; accessing and analyzing information; and curiosity and imagination.

Vervolgens vertaalt de samensteller dit in eisen die je aan de inrichting van het onderwijs kunt stellen. Zij legt daarbij een sterke nadruk op gepersonaliseerd leren en op onderwijs dat sterk de nadruk legt op passies, motivaties en talenten van jongeren. De auteur hecht veel belang aan het ontwikkelen van meta-vaardigheden. Als goed voorbeeld noemt zij de democratische scholen (gebaseerd op het onderwijs in de Sudburry traditie).

Desalniettemin kiest de auteur niet volledig voor deze vorm van onderwijs. Haar eigen kinderen ontwikkelen traditionele kennis vooral via e-learning, terwijl zij de bekwaamheden van de 21ste eeuw via democratisch onderwijs ontwikkelen. In feite is dit ook een vorm van ‘blended learning’.

Ik denk zelf dat democratisch onderwijs voor bepaalde groepen lerenden goed kan werken. Andere groepen hebben meer behoefte aan traditionele structuur. Wel denk ik dat het hele onderwijs een grotere dosis democratisch onderwijs kan gebruiken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *