Half maart j.l. schreef ik over een Amerikaanse docente die met studenten via YouTube wilde discussiëren over de kwaliteit van de films op YouTube. In Teaching on YouTube blikt de docente in kwestie, Alexandra Juhasz, zelf uitvoerig terug op dit experiment.
Learning From YouTube was my first truly “student led” course: we would determine the important themes and relevant methods together. I had decided that I wanted the course to primarily consider how web 2.0 (in this case, specifically YouTube) is radically altering the conditions of learning (what, where, when, how we have access to information).
Juhasz gaat uitvoerig in op de opzet van de cursus, en beschrijft vervolgens zes belangrijke beperkingen van YouTube voor het onderwijs. Audley Jarvis vat deze al goed samen. Dus dat hoef ik niet meer te doen.
Juhasz experiment illustreert wat mij betreft vooral het risico van technologie-gedrevenheid. Zij heeft de technologie als uitgangspunt genomen (in dit geval om een begrijpelijke reden). En niet gekeken naar leeractiviteiten en naar tools die deze activiteiten kunnen versterken (uitgaande van de eigenschappen van die technologieën). Haar bijdrage laat trouwens -onbewust?- ook een sterke kant van YouTube zien. Zij gebruikt namelijk video’s om argumenten te onderbouwen (beelden zeggen vaak meer dan woorden).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie