Neuromythes zijn vaak zo hardnekkig omdat ze gemakkelijk te begrijpen zijn. Neurowetenschappen zijn echter niet de troefkaart van het onderwijs. Aldus Lia Commissar tijdens de Online Educa Berlijn van verleden week.
Ik heb deze keynote op vrijdagochtend tijdens de Online Educa gemist omdat ik in een andere zaal zat. Mensen kunnen niet multitasken, en al helemaal niet op twee plaatsen tegelijkertijd aanwezig zijn. Ik had Lia namelijk tijdens de sprekersreceptie gesproken, en verwachtte op basis daarvan dat ik de inhoud van haar bijdrage wel kende.
Lia vroeg me zelfs of ik dacht dat het gros van de aanwezigen bekend was met de vele misconcepties die je vaak tegenkomt op het gebied van onderwijs en neurowetenschappen, één van de thema’s van haar keynote.
Ik moest het antwoord schuldig blijven. Als je onderstaande video echter goed bekijkt, kun je niet anders dan concluderen dat veel aanwezigen nog steeds geloven in neuromythes.
Lia gaat in 17 minuten in op de relatie tussen neurowetenschappen en onderwijs. Volgens haar is het van belang om een brug te bouwen tussen de twee. Zij stelde ook dat nog veel onderzoek op dit gebied uitgevoerd moet worden, en dat neurowetenschappen ons lang niet alles kunnen vertellen over effectief onderwijs. Aan het eind citeert zij dr. Jonathan Rowson:
Neuroscience is a new card in the explanatory deck for human behaviour, and a powerful one, but it is not a trump card, and should not be played as such.
Vervolgens houdt zij de zaal een aantal stellingen voor:
- We gebruiken slechts 10% van ons brein (niet waar).
- Individuen leren beter als zij informatie krijgen op basis van hun eigen leerstijl (niet waar). Mensen hebben we voorkeuren, maar dat staat los van of ze er beter door leren.
- Verschillen in hersenhelften kunnen individuele verschillen tussen lerenden helpen verklaren. Ook niet waar.
Volgens Commissar komen deze neuromythes voort uit verkeerde interpretaties. Ook zijn ze gemakkelijk te begrijpen en toe te passen. Daarom zijn ze zo hardnekkig, meent zij.
Docenten worden vaak aangemoedigd om in te spelen op verschillende leerstijlen. Dat is zonde van de tijd. Het wordt pas kwalijk als lerenden worden aangemoedigd om alleen volgens de veronderstelde leerstijl materiaal te bestuderen, in plaats van verschillende media te gebruiken.
Lia’s organisatie voert op dit moment enkele onderzoeksprojecten op het gebied van neurowetenschappen (zoals de gevolgen van slaap bij jongeren of over het motiveren van het beloningssysteem van het brein). Deze onderzoeken moeten docenten ondersteunen in het maken van keuzes ten aanzien van de inrichting van hun onderzoek.
In haar bijdrage verwijst zij ook naar de Teaching & Learning Toolkit waarmee je inzicht krijgt in de mate van bewijs, de impact en de kosten van bepaalde leerinterventies.
Bekijk verder onderstaande video.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie