Ondersteunt ICT “Inquiry-Based Learning”?

Glenn M. Kleiman, directeur van het Education Development Center, probeert in dit artikel de vraag te beantwoorden of ICT helpt "Inquiry-Based Learning?" te ondersteunen. Je kunt Inquiry-Based Learning wellicht het beste omschrijven als een vorm van samenwerkend leren, waarbij lerenden op een actief onderzoekende, projectmatige, manier leren. Kleiman beschrijft een onderzoek naar de resultaten van een grootschalige onderwijsvernieuwing in Missouri, eMINTS. Het doel van eMINTS is “to support Missouri educators as they integrate multimedia technology into inquiry-based, student-centered, interdisciplinary, collaborative teaching practices that result in higher levels of student performance.”
In dit onderzoek worden onder meer resultaten van leerlingen die hebben deelgenomen aan eMINTS vergeleken met de resultaten van leerlingen die niet hebben deelgenomen aan dit initiatief (alle leerlingen hebben dezelfde test gemaakt). Vooral voor wiskunde en sociale vaardigheden zijn de uitkomsten positief (voor taal, cultuur en sciences zijn de efecten niet duidelijk). Een bevinding die ook in andere onderzoeken naar voren komt, is: "The research also finds a relationship between school principals’ leadership styles and the likelihood that teachers in a school will successfully adopt the eMINTS recommendations." De rol van het schoolmanagement is erg belangrijk bij de succesvolle invoering van ICT in het onderwijs.
Kleiman nuanceert tenslotte de positieve bevindingen van het onderzoek. Het is erg complex om verschillende onderwijspraktijken met elkaar te vergelijken (een laboratoriumsituatie kan eigenlijk niet worden gecreëerd). Hij stelt: "thoughtful research into innovative educational practices usually requires multiple studies and analyses, using a variety of research methods, to delve into the many factors that can influence the success of an educational practice."

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *