Op donderdag 3 december aanstaande mag ik tijdens de Online Educa in Berlijn een sessie voorzitten over "Mixed Media for Learning: Hype or Hit?" De omschrijving van de sessie luidt:
Educational institutions increasingly search for new and effective ways of working and learning with mixed media. The speakers in this session present a range of mixed media approaches and initiatives for institutional learning environments. This will be followed by a debate about the actual value of technology for learning.
Christine Redecker, Inge de Waard, Paul den Hertog, en John Hill werken hier aan mee.
Presentaties en discussies wisselen elkaar af. Ik wil als voorzitter hier een geanimeerde discussie van maken. We zullen in elk geval gebruik maken van CoveritLive als back channel. Ook blijf ik niet achter de tafel zitten, maar zal proberen om de zaal te prikkelen. Ik heb de panelleden daarom gevraagd om een stelling te bedenken, gebaseerd op het presentatievoorstel van een collega-panellid. Maar ik wil ook zelf prikkelende stellingen bij dit onderwerp bedenken.
Kun jij een prikkelende stelling bij dit onderwerp bedenken? Laat deze dan op mijn webblog achter. Deadline: 28 november 2009.
De stelling die ik het meest prikkelend vind, zal ik aan de zaal voorleggen. Uiteraard met bronvermelding.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ik zou willen voorstellen:
There’s no such thing as e-learning. There’s just learning.
Naar aanleiding van http://www.helikon.nl/blog/2009/11/20/het-glipte-er-zo-maar-uit-e-leren-bestaat-niet/
Voor als je een scherpe zwart-wit stelling zoekt:
“ELO is voor inzet van onderwijs van gisteren, DLWO voor vandaag en morgen.”
Wie spreekt over inzet van ELO’s heeft het over onderwijs en didactiek van gisteren. Met de klassieke denkfout dat enkel een ELO een oplossing voor bijna alle problemen zal zijn (vaak zonder na te denken over didactische vernieuwingen die daarmee gepaard zou moeten gaan).
Wie NU spreekt over inzet van DLWO in eigen onderwijspraktijk heeft een duidelijke visie van ‘goed’ onderwijs van vandaag en belangrijker: een duidelijke, veelzijdige visie op didactiek. Vanuit Life Long Learning zijn ‘werken’ en ‘leren’ immers vervlochten processen.
(Geen Edit own comment in WordPress? Nog een reactie dan). Het spreekt voor zich dat je in deze stelling de ‘D’ van DLWO tussen haakjes moet zien:(D)LWO.
Hartelijke groet, Arne
@Fons: en @Arne Horst: dank. Ik wil een ‘weg met de ELO’-discussie vermijden (anders doe ik te weinig met de vier bijdragen). Maar je zet me wel aan het denken.