Omdat ik wel eens wilde weten hoe ROC Eindhoven gebruik maakt van de elektronische leeromgeving Fronter, ben ik naar een sessie gegaan waar twee voorbeelden van implementaties van deze ELO gepresenteerd werden. Gelukkig had men maar voor twee casussen gekozen zodat er veel ruimte was voor vragen.
De eerste casus betrof een blended cursus Accounting van de universiteit van Cambridge (75 uur online leren, 25 uren contacttijd). Opvallend was dat de nadruk lag op de ontwikkeling van de modules in een aparte auteurstool. De cursus werd 'afgespeeld' in een aparte SCORM-player (dus niet binnen het frame van Fronter). De tracking and tracing (wat doen lerenden?) vindt wel via Fronter plaats.
Op mijn vraag waarom men heeft gekozen voor Fronter en niet voor een andere ELO, antwoordde de spreker dat de flexibiliteit van Fronter het belangrijkste argument was. Men gebruikt Fronter voor meerdere leerdoeleinden. Fronter heeft ook een tool waarmee je cursussen kunt evalueren. Daarnaast gaf de spreker aan dat Fronter kwalitatief goed trainingmateriaal heeft, en goed luistert naar gebruikers. Het viel me ook op dat Fronter organisaties adviseert drie administrators aan te stellen (waarover zo meteen meer), en dat docenten best wel fors moeten investeren in gebruikerstrainingen (ook afhankelijk van hoe zij Fronter willen inzetten).
De tweede casus was van ROC Eindhoven. Zij vinden Fronter essentieel voor het vormgeven van competentiegericht leren. Ook ROC Eindhoven roemde de flexibiliteit van Fronter, bijvoorbeeld in vergelijking met BlackBoard. Waarop iemand uit de zaal aangaf dat BlackBoard en ook N@tschool de laatste jaren een stuk flexibeler zijn geworden. Elke ELO is in ontwikkeling, merkte deze persoon op.
Karel Werschkull van ROC Eindhoven stelde in zijn presentatie ook dat het bij de invoering van Fronter vooral om verandermanagement gaat (bewustzijn creëren over de noodzaak, professionalisering medewerkers, veel communicatie). Karel gaf ook aan dat de administrators een hele belangrijke rol spelen bij de acceptatie en invoering. Cruciaal is dat deze medewerkers verstand hebben van het onderwijs, en niet zo zeer technische expertise hebben. Bij ROC Eindhoven vergaderen deze administrators elke week over de stand van zaken en relevante ontwikkelingen.
Karel Werschkull
Andere belangrijke aspecten bij de invoering van Fronter zijn volgens Karel:
- De te ondersteunen processen zijn eenduidig en transparant, en duidelijk beschreven. Bijvoorbeeld: hoe verloopt het proces van trajectbegeleiding? Of: hoe bereidt een deelnemer zich voor op het onderwijs? Hoe gaan docenten om met leerstof?
- Het gebruik van Fronter is binnen het curriculum ingebed.
Karel liet ook zien dat docenten deelnemers zelf kunnen toevoegen aan bepaalde groepen, dat organisatieonderdelen dezelfde interface gebruiken, dat je voor de configuratie kunt werken met templates, dat functionaliteit beperkt of uitgebreid kan worden aangeboden, dat dagelijks nieuwe deelnemers via een automatische import uit het studentadministratiesysteem werden toegevoegd.
Al met al een behoorlijk positief verhaal van gebruikers van Fronter. Dit is toch veel informatiever dan een promotiepraatje als keynote. Kritische kanttekeningen hierbij:
- De interface van Fronter wordt door veel lerenden niet aantrekkelijk gevonden, maar saai.
- Fronter investeert in de ontwikkeling van een e-portfolio. Waarom niet gebruik maken van integratie met andere applicaties? Waarom proberen een alomvattende ELO te maken?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Hallo Wilfred,
In mijn presentatie heb ik inderdaad aangegeven dat de huidige interface van onze Fronter portal wat saai is. Dit is destijds een bewuste keuze geweest: Eenvoud.
Maar het kan ook ‘spannender’. Fronter biedt daarvoor voldoende mogelijkheden. verder is dit gewoon een kwestie van voortschrijdend inzicht. Momenteel worden in de Kerngroep plannen gemaakt voor een verbeterde interface met een uitgebreidere functionaliteit. Helemaal in Fronter.