OEB08: vijf concepten voor de ontwikkeling van internet

De Duitse hoogleraar Norbert Bolz ging in zijn keynote in op vijf concepten voor de ontwikkeling van het internet:

  1. Serious play
    Bij dit concept zijn sociale aspecten van communicatie heel belangrijk. Daardoor vinden jongeren MSN-bijvoorbeeld zo interessant. Binenn dit concept is voor succesvolle mensen ook sprake meer van een scheiding tussen werk en vrije tijd. Er is binnen dit concept ook geen sprake van een onderscheid tussen tools en toys
  2. Self-design
    Binnen dit concept is persoonlijkheid belangrijk. Zorg er voor dat je een 'merk' bent. YouTube heeft niet voor niks als slogan ”Broadcast yourselves”. Sociale netwerken spelen hierbij een belangrijke rol. Daarvoor moet je er voor zorgen dat je indruk maakt.
  3. Identity management
    Binnen dit concept staat reputatie voorop. Herkenning en aanbevelingen spelen daarbij een belangrijke rol.
  4. Attention management
    Iedereen vecht voor aandacht. Jij moet er voor zorgen dat je met kop en schouders boven anderen uitsteekt, en dat mensen jou vertrouwen.
  5. Linking value
    Bij dit concept speelt Marc Granovetters theorie van strength of weak ties een belangrijke rol. Traditionele verbanden waren gebaseerd op sterke banden, echte vriendschappen. Nu zijn 'zwakke banden' belangrijker (vrienden van vrienden). Dat is ook de reden waarom jongeren via sociale netwerken zo veel 'vrienden' hebben.

Als je de ontwikkelingen op internet een beetje volgt, herken je deze concepten daadwerkelijk.

Na Bolz, mocht Roger Larsen van platina-sponsor Fronter  optreden. Larsen gaf aan te willen beginnen met een verkooppraatje. En dat was het helaas voornamelijk ook. Wel interessant was zijn demonstratie van een persoonlijke leeromgeving.

Een tool waarmee diverse accounts (van verschillende elektronische leeromgevingen) en services toegankelijk kunt maken. Verder merkte Larsen terecht op dat bepaalde gegevens over en van lerenden in besloten leeromgevingen van een organisatie moeten zitten. je kunt dus niet volstaan met een persoonlijke leeromgeving die alleen uit open social software bestaat. Uiteraard kan dat wel voor informeel leren alleen.

De quote van de dag -tenminste van vanochtend- was afkomstig van de voorzitter:

I realise that I am a Generation Y, but only in a baby boomers body

Helemaal mee eens. Helaas schijnt het begrip 'generatie' volgens de heersende definitie wel leeftijdsgebonden te zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Blijf schoppen tegen het Generatie/leeftijd denken Wilfred!
    Wat betreft het verkooppraatje: ik snap niet dat mensen dit doen. Volgens mij is het zelfs vanuit commercieel oogpunt slimmer om je niet-commerciële visie neer te leggen. Als je mensen aanspreekt op inhoudelijke gronden dan raken ze vanzelf geïnteresseerd in je bedrijf of in je product. Een geloofwaardig verhaal zorgt voor vertrouwen. Niet een verkoopverhaal.
    Hartelijke groeten,
    Marcel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *