De regering van Barack Obama heeft ambitieuze plannen met het Amerikaanse onderwijs. Educatieve technologie speelt in hun visie een belangrijke rol bij de transformatie van het onderwijs. De hoofddoelstellingen zijn:
– We will raise the proportion of college graduates from where it now stands [39%] so that
60% of our population holds a 2-year or 4-year degree.
– We will close the achievement gap so that all students – regardless of race, income, or
neighborhood – graduate from high school ready to succeed in college and careers.
In het National Educational Technology Plan (NETP) staan diverse maatregelen die bij moeten dragen aan deze ambities. Het plan bevindt zich nog in de conceptfase. Mensen als John Seely Brown en Chris Dede hebben er aan meegewerkt.
Enkele opvallende zaken:
- Er wordt gepleit voor gepersonaliseerd leren, in plaats van een "one-sizefits-all curriculum".
- Er wordt gepleit voor integratie van competenties van de 21ste eeuw binnen de gebruikelijke domeinen. Daarbij gaat het om kritisch denken, complexe problemen oplossen, samenwerken en kunenn communiceren met multimedia. Opvallend -en niet erg consistent met personalisering- is dat wel wordt gepleit voor de ontwikkeling van nieuwe standaarden.
- Er wordt een sterker accent gelegd op formatieve manieren van beoordelen met behulp van ICT. Het rapport pleit o.a. voor onderzoek naar de manier waarop gaming technologie, simulaties, virtuele werelden, etcetera hierbij kunnen worden ingezet.
- Met behulp van technologie wordt "connected teaching" mogelijk:
In such a teaching model, teams
of connected educators replace solo practitioners and classrooms are fully connected to
provide educators with 24/7 access to data and analytic tools as well as to resources that
help them act on the insights the data provide. - Het onderwijs kan van andere bedrijfstakken leren hoe je de productiviteit kunt vergroten met behulp van ICT.
- Dankzij technologie kun je beter differentiëren. Je kunt ook kiezen voor andere groeperingsvormen, dan de jaarklassen. Daarnaast worden vernieuwingsscholen als goed voorbeeld gepresenteerd, die uitgaan van de individuele leerbehoeften van lerenden.
- Er wordt gepleit voor open educational resources.
Al met al een behoorlijk ambitieus plan. Een schril contrast met Nederlandse plannen op dit gebied. Een pleidooi voor transformatie van ons onderwijs? Geen Nederlandse minister, na Jos van Kemenade, die zich daar de vingers aan durfde te branden.
Wat overigens wel nog moet gebeuren, is de ambities vertalen in concrete acties met budgetten.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Zou dat de reden zijn dat Karin Cator onlangs is aangesteld als Director of the Office of Education Technology. Ze heeft een achtergrond bij P21 én Apple.