Noodzakelijke bekwaamheden als gevolg van grootschalige adoptie van AI

De toenemende adoptie van AI heeft gevolgen voor arbeid, en daarmee ook voor bekwaamheden van werknemers. Er zal daarbij in toenemende mate sprake zijn van een wisselwerking aan interacties tussen mensen en AI-toepassingen. Fawzi BenMessaoud heeft een model voor bekwaamheden voor een ‘AI-gedreven’ wereld ontwikkeld, met forse gevolgen voor het onderwijs.

BenMessaoud onderscheidt drie typen vaardigheden die van groot belang zijn: intelligente ontwerpvaardigheden, intelligente menselijke vaardigheden en intelligente datavaardigheden.

Competencies and Skills Needed for the New AI World
Bron: https://er.educause.edu/articles/2024/9/must-have-competencies-and-skills-in-our-new-ai-world-a-synthesis-for-educational-reform

Bij intelligente ontwerpvaardigheden gaat het om het samenbrengen van menselijke creativiteit en technologie. Docenten kunnen lerenden helpen om digitale hulpmiddelen slim te gebruiken en kritisch naar online informatie te kijken. Ook het leren maken van denkschema’s is belangrijk. Zo kunnen lerenden ingewikkelde ideeën beter begrijpen. Daarnaast is het goed als lerenden leren hoe verschillende onderdelen van een systeem met elkaar samenhangen. Tot slot hoort bij deze vaardigheden ook het ontwerpen van gebruiksvriendelijke interfaces.

De intelligente menselijke vaardigheden richten zich op wat mensen uniek maakt. Het gaat hier om het maken van goede keuzes, waarbij ethiek een grote rol speelt. Lerenden moeten leren nadenken over de gevolgen van hun beslissingen. Ook is het belangrijk dat ze blijven leren en zich aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen. Zelfreflectie en kritisch denken horen daar ook bij. Een bijzondere bekwaamheid is ‘prompt engineering’: het slim formuleren van vragen aan AI-systemen.

Bij intelligente datavaardigheden draait het om het werken met gegevens. Lerenden moeten leren hoe ze kunnen controleren of informatie klopt. Ook het verwerken van grote hoeveelheden gegevens en het duidelijk presenteren daarvan zijn belangrijke vaardigheden. Tot slot is het goed beheren van gegevens een vaardigheid die aandacht verdient.

De ontwikkeling van deze bekwaamheden maakt volgens den auteur een vernieuwing van het onderwijs nodig. De focus van onderwijs moet volgens hem liggen op het cultiveren van de drie typen vaardigheden. Om lerenden voor te bereiden op een toekomst waarin AI binnen tal van sectoren geïntegreerd is, moeten curricula worden ontworpen die deze bekwaamheden verweven hebben in alle aspecten van het onderwijs. Dit houdt in dat kritisch denken, ethisch redeneren en creativiteit worden gestimuleerd naast technische vaardigheden. AI-tools kunnen worden ingezet voor gepersonaliseerde instructie en begeleiding, waardoor docenten meer tijd krijgen voor waardevolle educatieve toepassingen. Lerenden en docenten moeten de kans krijgen om actief deel te nemen aan de ontwikkeling en evaluatie van AI, om zo de impact ervan te kunnen sturen. Het is volgens Fawzi BenMessaoud van belang dat onderwijsinstellingen een systeem creëren dat even intelligent, aanpasbaar en ethisch is als de AI die het wil benutten. Dit vereist volgens hem een gezamenlijke inspanning van alle betrokkenen om ervoor te zorgen dat AI op een ethische, rechtvaardige en inclusieve manier wordt ontworpen en ingezet.

Mijn opmerkingen

Fawzi BenMessaoud gebruikt ‘vaardigheden’ (skills) als type en ‘bekwaamheid’ (competency) als aspect van een vaardigheid. Dat vind ik een ongelukkige indeling. Een ‘vaardigheid’ is m.i. namelijk een aspect van een bekwaamheid. Een bekwaamheid of competentie is namelijk een combinatie van kennis, vaardigheden, attitudes en persoonlijke eigenschappen die nodig zijn om effectief te presteren in een bepaalde rol of context.

Verder vind ik zijn model wel interessant. Wel beperkt het model zich tot voornamelijk cognitieve bekwaamheden. Ik mis de meer sociale bekwaamheden zoals communiceren of je kunnen aanpassen. Verder zou ik het ontwerpen van gebruiksvriendelijke interfaces willen veralgemeniseren naar: het ontwerpen van creatieve oplossingen. Ook mis ik de nadruk op basisvaardigheden en basiskennis. Je kunt namelijk informatie pas kritisch beoordelen als je hierover beschikt.

Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie

Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *