Ik heb net nog eens mijn verslag van vorig jaar gelezen. Was er dit jaar nieuws onder de zon. Ook nu werd het belang van informeel leren benadrukt, maar sterker dan vorig jaar (in mijn beleving). De aandacht voor open standaarden en de opmars van ICT in landen in het Midden- en Verre Oosten heb ik verleden jaar ook gesignaleerd. Dit jaar was extra veel aandacht, vind ik, voor e-learning als strategisch instrument binnen een organisatie, met in het verlengde de grote aandacht voor outsourcing/outtasking en kwaliteitszorg van e-learning (waarvan ik persoonlijk geen sessie heb bijgewoond). Het zijn geen trends die je voor het eerst op een congres hoort, maar het bevestigt wel het beeld dat je hebt (en het onderbouwt je ideeën).
Ik heb tijdens deze Online Educa wel voor het eerst gehoord van "technology-enhanced" learning en kennis gemaakt met nieuwe technologieën, die mogelijk impact gaan krijgen op het leren van mensen binnen en buiten het onderwijs.
Al met al vond ik de Online Educa 2004 weer de moeite waard. De ontwikkeling van (T)E-learning zet zich voort, maar wellicht anders dan we dachten en nu denken.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie