Nieuwe leren met ICT

Vanochtend heb ik twee workshops over samenwerkend leren met behulp van ICT verzorgd tijdens een studiedag van een netwerk van basisscholen. Onderwerp van deze studiedag was "het nieuwe leren met ICT".

De bijeenkomst startte met een erg leuke introductie op het "nieuwe leren". Bij binnenkomst kregen de deelnemers een kaart waarop een bepaalde profielschets stond (ben je meer creatief of luister je liever etc). Het was de bedoeling dat de omschrijving op de kaart bij je paste. Vervolgens werd een klassikale situatie uitgebeeld, waarin een aantal deelnemers uit de zaal een actieve rol moesten spelen. Ik zat in de zaal en had in eerste instantie het gevoel "waar gaat dit naar toe?". De "leerlingen" kregen in groepjes verschillende opdrachten rond een thema. De ene groep moest een opdracht in een elektronische leeromgeving maken, de andere groep een lied. Een derde groep moest een metafoor uitwerken en tenslotte ging één leerling een hoogleraar interviewen. Het thema, zo bleek uiteindelijk,was het "nieuwe leren".

Op deze manier wilden de inleiders duidelijk maken dat leerlingen aan de hand van verschillende opdrachten kennis omtrent het nieuwe leren konden ontwikkelen. De aard van de opdracht moest aansluiten bij de voorkeur van de leerling om te leren. Erg leuke manier van werken. Ik vraag me alleen af of leerlingen van een basisschool al zo’n duidelijke voorkeur expliciet kunnen maken.

Tijdens mijn eerste workshop viel me op dat de aanwezige leerkrachten veel vragen hadden over samenwerkend leren met behulp van ICT. Ze zagen ook nogal wat beren op de weg. Tijdens de tweede workshop maakte een docent deel uit van de groep, die een aantal jaren geleden in het ITCOLE-project geparticipeerd heeft. Dat was een Europees project rond computer supported collaborative learning (CSCL), waar ik ook bij betrokken ben geweest. Ik kende hem en wist hoe enthousiast hij nog steeds is over CSCL. Ik heb zijn ervaringen nadrukkelijk in de workshop betrokken. Dat liep als een trein. Deze tweede groep leek veel minder sceptisch over CSCL dan de eerste groep.

Mijn leerpunt: neem -als je een workshop/presentatie verzorgt- altijd een enthousiaste vertegenwoordiger van de doelgroep mee en geef hem/haar een actieve rol. (Overigens had een oud-collega uit mijn BVEnet tijd dat tijdens deze dag ook gedaan; je komt oud-collega’s nog eens ergens tegen!)

Wat me overigens ook opviel was dat de techniek gesmeerd liep. De studiedag vond in een dorp plaats (Baexem), in een gemeenschapshuis. Maar daar hadden ze een erg goede Internetverbinding. Dat was in de begintijd van mijn BVEnet-periode wel anders!

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *