Nieuwe vormen van werkplek leren

Jane Hart is bezig met het ontwikkelen van een kader voor werkplek leren. De aanleiding is  in feite de opkomst van internettechnologie, in combinatie met steeds breder geaccepteerde opvattingen over andere vormen van leren (zoals sociaal en zelfgeorganiseerd leren). Hoog tijd om daar wat uitgebreider bij stil te staan.

New Workplace Learning (2013) bevat een kader waarin Jane enerzijds vier vormen van werkplek leren onderscheid (training/e-learning, performance support, samenwerking binnen teams/groepen en persoonlijk leren), en anderzijds drie rollen voor ‘slimme ‘ afdelingen voor leren & ontwikkelen onderscheidt:

  • packaging (ontwerpen, ontwikkelen en organiseren van cursussen en ondersteunende materialen)
  • scaffolding (begeleiding en ondersteuning)
  • capability building: ontwikkelen van overzichten van belangrijke bekwaamheden, en het geven van advies daar over.

Ik vind het jammer dat Hart e-learning gelijk stelt met training. Verder vind ik het opvallend dat zij op dit moment (er is sprake van work in progress) niets invult bij ‘packaging’ als het gaat om samenwerking binnen teams/groepen en persoonlijk leren. Daarbij kan wat mij betreft ook sprake zijn van het ontwerpen en ontwikkelen van ondersteunende bronnen.

Instructional design: from “packaging” to “scaffolding” gaat over een andere benadering van het ontwerpen van opleidingen. Dat zou niet meer top down moeten gebeuren (door een alles bepalende opleidingsafdeling), maar in samenspraak met lerenden waarbij sprake is van afnemende sturing door de opleidingskundige.

In een derde bijdrage beschrijft Jane Hart hoe je teams kunt ondersteunen bij zelfgestuurd teamleren:

So supporting self-managed team (or social) learning is not about providing them with courses as they do their work, helping them to find their own courses, or even helping them to create their own courses for one another – rather it is about helping them to share their knowledge, experiences, ideas and resources as part of their daily workflow.

Het gaat dus vooral om het creëren van voorwaarden en het ondersteunen van teams en lerenden (o.a. leren te leren).

In Where does managed learning stop and self-managed learning begin? geeft Jane Hart het continuüm weer tussen georganiseerd en zelfgeorganiseerd leren. Helaas gebruikt zij hierbij al weer een beperkte definitie van e-learning.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *