Nieuwe vorm van geletterdheid

Clive Thompson stelt in Wired dat jongeren dankzij het gebruik van internettechnologie een nieuwe vorm van geletterdheid ontwikkelen. Hij baseert zich daarbij op een onderzoek van de Stanford Universiteit:

  • De huidige generatie jongeren schrijft veel meer dan de vorige generatie.


    That's because so much socializing takes place online, and it almost always involves text.


    Voor de komst van het Internet schreven de meeste Amerikanen nooit.

  • Jongeren zijn goed in staat zodanig te formuleren dat zij hun doel bereiken. De huidige manier van discussiëren sluit meer aan bij de Griekse traditie van argumenteren, dan het schrijven van een brief of essay vijftig jaar geleden, schrijft Thompson.
  • Schrijven wordt voor jongeren meer betekenisvol, als zij voor een publiek schrijven. Ze besteden er dan ook meer aandacht aan.

Let wel: de onderzochte groep jongeren studeerden allemaal aan de Stanford Universiteit. Toch lijkt het mij voor de ontwikkeling van schrijfvaardigheden van belang om jongeren van andere opleidingsniveaus ook te laten schrijven voor een breed publiek (een docent blijft daarbij belangrijk). Thompson schrijft terecht:


online media are pushing literacy into cool directions.

Via Stephen Downes

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Schreven de studenten in Michael Wesch’ A Vison of Students Today niet iets vergelijkbaars … en nog over zichzelf ook?
    Als gewezen docenten Nederlands en blogger weet ik dat schrijven voor een publiek (of dat nu de rest van de klas is of de hele wereld) heel anders werkt dan schrijven voor (het cijfer van) je docent.
    En dan hebben we het nog niet eens over het gegeven dat (online) tekstverwerkers en het beschikken of schier onuitputtelijke digitale bronnen het schrijfproces wezenlijk anders (makkelijker? leuker?) maken dan ‘met de pen op papier’.

  2. @Fons: de studenten van Wesch lieten alleen zien dat zij van andere media gebruik maakten. Minder hoe zij dat deden.

  3. Ik denk ook dat we de term “geletterdheid” moeten herzien. Meestal draait het te vaak om kunnen lezen en schrijven en rekenen. Met alle ontwikkelingen in de nieuwe media krijgt geletterdheid een veel bredere betekenis.
    Die citaat is wel erg mooi. Je ziet inderdaad dat leerlingen sneller intrinsiek gemotiveerd zijn om te schrijven, filmen, fotograferen enz. Nu maar hopen dat het schrijven om een goed cijfer (extrinsieke motivatie) dit niet om zeep helpt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *