De laatste sessie van de Online Educa die ik deels heb bijgewoond, ging over uitdagingen van de 21ste eeuw voor universiteiten.
Hilde Ørnes besprak een nationaal onderzoek naar ICT in het Noorse hoger onderwijs. Meer dan 2200 studenten hebben aan het onderzoek mee gedaan, en ruim 1400 medewerkers en bestuurders.
Bevindingen:
1) In drie jaar tijd zijn studenten vaker de computer voor onderwijs en vrije tijd gaan gebruiken. Maar wel voornamelijk op een consumptieve manier.
2) 95% van de studenten gebruikt een elektronische leeromgevingen dagelijks of wekelijks. Dat percentage ligt bijvoorbeeld hoger dan zoekmachines (91%), sociale netwerken (57%) en mobiel internet (36%). Deze percentages nemen in de loop der jaren toe.
3) Blogs, wiki’s, zelf video maken, discussiefora etc worden weinig gebruikt.
4) Ruim zestig procent wil meer flexibiliteit in onderwijsprogramma’s, terwijl 42% opgenomen weblectures verwacht. 10% van de studenten geeft aan geen colleges meer te zullen volgen als deze online beschikbaar komen.
5) Medewerkers en bestuurders verwachten gemakkelijker te kunnen communiceren. Ongeveer de helft verwacht meer studentinteractie en een hogere kwaliteit van het onderwijs als gevolg van het gebruik van ICT.
6) Medewerkers en bestuurders verwachten vooral veel ten aanzien van flexibilisering van het onderwijs. Efficiency is nauwelijks een issue.
7) De aanwezige technologie wordt als verouderd beschouwd.
Volgens Ingo Rollwagen loopt het Duitse hoger onderwijs achter op het Noorse, hoewel er grote verschillen zijn tussen Duitse universiteiten. Hij kijkt ook naar de manier waarop ICT gebruikt kan worden voor innovatie van het onderwijs en voor higher order learning. In vogelvlucht schetste hij een aantal ontwikkelingen op het gebied van hardware, software, interfaces, data, sociale media (ook open educational resources) en mobiele technologie.
Uitdagingen zijn dan:
– Meer personalisering, studentgecentreerd.
– Gericht zijn op vooruitgang van technologie.
– Blended learning en get and bring your own technology to learning.
– Big data analyseren.
– Innovaties moeten overdraagbaar zijn.
– Performance-oriented onderwijs vormgeven.
Iolanda Garcia vroeg zich af wat wij kunnen leren van het informele gebruik van ICT door studenten. Leren studenten echt op een andere manier? Hoe gebruiken zijn ICT en wat betekent dat voor het leren. Daar doet zij met collega’s onderzoek naar.
Voorlopige resultaten kon zij wel geven:
– 78% heeft zelf toegang tot internet. Vanuit thuis, werk en universiteit heeft men veel minder vaak toegang tot internet.
– Docenten stimuleren het gebruik van virtuele campussen, zoekmachines maar ook sociale media zoals blogs, YouTube, sociale media en Google Docs.
– Studenten maken uit zichzelf van dezelfde tools gebruik.
– Sociale media worden door studenten over het algemeen ook nuttig gevonden voor leren. Dat geldt niet voor games, chat of mobiele telefoons.
– Hoe eenvoudiger de tools, des te vaker studenten deze tools gebruiken.
– Garcia wil studenten niet als digital natives typeren. Volgens haar ontwikkelen studenten ook geen aparte leercultuur.
Na deze presentaties moest ik helaas richting vliegveld gaan. De Online Educa is weer omgevlogen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
De bevindingen uit het Noors hoger onderwijs kun je denk ik zo op het Nederlandse MBO leggen…
@ JJ Vroom: dat weet ik niet. Volgens mij gebruiken Nederlandse MBO’ers op grotere schaal applicaties als Facebook en publiceren ze ook in groten getale YouTube films. Niet voor onderwijsdoeleinden, overigens.