Nieuwe stelling: social software geschikter voor samenwerkend leren?

Tijdens het komende nationale e-learning congres verzorg ik een workshop over samenwerkend leren en social software. Er is veel onderzoek gedaan naar samenwerkend leren met behulp van ICT (CSCL). De uitkomsten zijn veelbelovend (als aan een aantal voorwaarden is voldaan, werkt CSCL prima, blijkt uit onderzoek van Martin Valcke cs). Elektronische leeromgevingen zoals Blackboard worden ook gebruikt voor samenwerkend leren.

De vraag is echter of social software (zoals weblogs, wiki’s en social networking sites) niet beter geschikt zijn voor samenwerkend leren dan de ’traditionele elektronische leeromgeving’. Wat vind jij?

 

 

 

 

   

 

   

 

   

 

   

 

Social software en CSCL
Social software is in het algemeen beter geschikt voor samenwerkend leren dan elektronische leeromgevingen
Mee eens
Neutraal
Niet mee eens
Weet niet/geen mening
 
 
 

Bekijk ook de uitslag van de vorige stelling.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

12 reacties

  1. In de reeks brochures “wat weten we over…” van de Kennisrotonde is de nieuwste uitgave: Wat weten we over samenwerkend leren en ict. Hij is op papier al uit en komt ook binnenkort op http://www.kennisrotonde.nl
    Hierin komt uiteraard ook social software aan de orde. Leuk dat je er over schrijft. Ik denk dat je beide goed kunt gebruiken, mits je goed nadenkt over de didactische (on)mogelijkheden. Het voordeel van een ELO is de mogelijkheid tot beveiliging en backup, het voordeel van social software is dat je er alle kanten mee uit kunt en er veel meer mogelijkheden zijn dan bij een standaard ELO. Ander groot voordeel is dat de leerlingen er vaak ook in hun vrije tijd graag mee werken en het dus extra motiverend kan werken.

  2. Ik ben het eens met de stelling, echter in een ELO (bijv. Blackboard) zijn veel building Blocks (wiki, blog, scholar mogelijk). Ik probeer vanuit de docent te kijken naar de werkbelasting, gebruiksgemak, ondersteuning en tijdsinvestering.Binnen een ELO heb je alles op 1 plaats in 1 omgeving. Zeker gekoppeld aan een digitaal portfolio waar (in de toekomst) ook summatieve beoordeling aan vast zit (op z’n minst voorwaardelijk) ben je als school ook verantwoordelijk voor de opslag van de resultaten (bewijslast), hoe doe je dat met bijvoorbeeld een gratis Blog, Wiki of Hyves pagina? Screendumps, knippen plakken en printen om deze in een papieren dossier op te slaan? Op dit moment wel de realiteit (bij ons)

  3. Een zijsprongetje,
    Is het handig gezien de mogelijkheden van samenwerkend leren om scholieren sociale vaardigheden te leren ontwikkelen (of ze daarop kritisch te laten reflecteren) waardoor ze middels hun eigen expertise kunnen bijdragen aan collectieve leerprocessen?
    ArijJan

  4. Maar in hoeverre verschillen samenwerkings vaardigheden in de digitale wereld van samenwerkingsvaardigheden in die andere wereld? En worden gezien de explosie van sociale netwerken deze vaardigheden opeens niet heel belangrijk? Als je het over de digitale kloof hebt, is leren omsuccesvol sociale netwerken navigeren misschien wel de belangrijkste te verwerven vaardigheid de komende tig jaar….

  5. @ArijJan: Lijkt me geen eenvoudige vraag. Wat ik in elk geval merk, is dat schriftelijk communiceren via weblogs eisen stelt aan niet-lineair kunnen communiceren (hoe houd je overzicht?). Verder kan online aanwezig zijn een behoorlijke impact hebben (positief en negatief). Daar zul je je dus bewust van moeten zijn. Ook zul je moeten leren om als producent om te gaan met communication-overload (en niet alleen maar als consument met de information-overload). Het is inderdaad mogelijk dat er een ‘kloof’ kan ontstaan tussen mensen die actief participeren in social networking sites, en mensen die daar niet actief in participeren. Op langere termijn kan bijvoorbeeld blijken dat deze laatste personen minder snel in aanmerking komen voor een baan omdat werkgevers in spé jou pas uitnodigen als ze online kunnen zien wat iemand doet.

  6. Hihi. Ik focuste me op de sociale skills. Want als je naar een willekeurig Wikipedia artikel kijkt dan is dat toch een hele andere vorm van kennisproductie dan in je eentje achter een bureau zitten en een literatuur onderzoek doen.
    Maar in hoeverre is er al onderzoek gedaan naar de eventuele bijdrage van sociale software in de context van samenwerkend leren?

  7. @Arijjan: voor zo ver ik weet is er wel onderzoek gedaan naar social software en leren, maar is daarbij niet gekeken naar sociale vaardigheden.

  8. Is het naar jouw mening een onderzoek waard? Ik twijfel over de relevantie. De reden dat ik dit vraag: Ik ga afstuderen aan de UU, Nieuwe Media en Technologie. Mijn interesse voor onderzoek gaat uit naar een onderwerp in het kennisgebied nieuwe media social software educatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *