Het is weer tijd voor een nieuwe stelling.
Regelmatig wordt de zinvolheid van microbloggen (Twitter, Jaiku, etc) ter discussie gesteld. Op 18 april 2008 heb ik daar over geschreven. Wat vind jij? Is microbloggen een hype of een trend?
Update: 21 april 2008: De stelling met zichtbare stemknoppen vind je hier
Bekijk ook de uitslag van de laatste stelling (die overigens veel discussie heeft losgemaakt).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lastige vraagstelling:
Soms moet je hypes serieus nemen en kun je trends rustig links laten liggen.
Ik neem tenminste aan de je impliciet het gebruik van Twitter in het onderwijs bedoelt?
Als je in een bepaalde les in wil spelen op de actualiteit zou ik me heel goed kunnen voorstellen dat je nu twitter laat zien of uitlegt, en dat over 2 jaar niet meer doet.
Het gebruik van mobieltjes door iedereen, is dat een hype of een trend?
En in hoeverre wordt dat al serieus genomen?
ik kan nog steeds niet stemmen….nu vanaf de windows machine. Maar ik denk dat het een Hype voor de aanhangers is, te ver vooruitlopend op het huidige gebruik van ICT in het (wat mij betreft MBO onderwijs), ik kan er inmiddels wel heel veel toepassingen voor bedenken maar geloof dat het voor veel docenten te ver weg is. Wat dacht je van de 7×24 uur anyplace,anywhere..bereikbaarheid, dat wil niet iedere docent.
Ik ben er zeker van dat microblogs zullen blijven bestaan.
Welke precies, daarvoor is het nog iets te vroeg. Er is duidelijk een bubbel bezig wat hun aantal betreft.
Naast Engelstalige zijn er ook Chinese, Japanse, Duitse, Franse, Spaanse, Nederlandse, Poolse, Russische, Turkse, Arabische en Portugese…
Op dit ogenblik komen er speciale bij met andere invalshoeken zowel in het Engels, het Chinees als het Spaans.
Microblogs blijven bestaan. In steeds wijzigende vorm en toepassingen, zie de ontwikkeling van weblogs. Vooral binnen of als een social network toepassing zie ik grote mogelijkheden.
Ook bij mij wil de poll niet werken, dus dan (ook) maar even een reactie.
Mijn inschatting is dat het verschijnsel wel blijft bestaan, maar dat de kans natuurlijk bestaat dat het gebruik ervan wordt ‘overgenomen’ door The Next Big Thing. Zo gaan die zaken in de wondere wereld van het web nu eenmaal.
Belangrijk aspect voor het succes van microbloggen is volgens mij dat fun is. Het is niet belangrijk, niet (per se) functioneel en het maakt de wereld geen beter plek. Maar juist daarom is het interessant. Niet alleen voor ons malle onderwijsnerds 😉 , maar ook voor onze leerlingen. Het zijn natuurlijk leuke tooltjes om op een informele manier met elkaar van gedachten te wisselen.
Daarnaast is het cross mediale aspect (microbloggen via web, chat, mobiel, iPod) een aardige verschijnsel.
Ik denk dat dit afhankelijk is van wat mensen en voor het onderwijs docenten met microbloggen doen.
Als je een docent hebt die microbloggen voor de fun gebruikt dan hoef je het zeker niet serieus te nemen.
Maar als je een docent hebt die een microblog inzet om rooster wijzigingen, huiswerk, links naar verdiepingsmateriaal e.d. online te zetten dan moet je het heel erg serieus nemen.
Microbloggen is een tool die op verschillende manieren toegepast kan worden. Hoe serieus je het moet nemen zal aan de toepassing liggen.
@Willem: ik doel niet speciaal op microbloggen in het onderwijs. Het gaat me dit keer om microbloggen in het algemeen. Het gebruik van mobieltjes lijkt me zeker geen hype, als je ziet dat mobiele telefoons al jarenlang op grote schaal worden gebruikt.
@Jeroen: “Als je een docent hebt die microbloggen voor de fun gebruikt dan hoef je het zeker niet serieus te nemen”. Fun kan heel serieus zijn. Denk aan de gaming industrie. Serieuze business met fun, lijkt me.
Verder excuus aan degenen die gepoogd hebben om te stemmen. Mijn weblog software schijnt maar moeizaam om te kunnen gaan met de poll software. Daardoor waren de stemknoppen in mijn bericht van gisteren niet zichtbaar. Je kunt hier de poll vinden met zichtbare buttons. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
http://www.te-learning.nl/poll.html