Er wordt al vele jaren geschreven over een digitale leeromgeving die bestaat uit verschillende applicaties die met elkaar zijn geïntegreerd. Dit concept is weer een stap dichterbij realisatie gekomen. Tegelijkertijd wekken de initiatiefnemers overspannen verwachtingen.
Het IMS Global Learning Consortium heeft namelijk een nieuwe open standaard aangekondigd, LTI Advantage. Deze standaard gaat een stuk verder als het gaat om het integreren van verschillende applicaties dan de huidige breed geadopteerde LTI-standaard. Wat doet deze open standaard namelijk?
- Het verstrekken van informatie over namen en rollen. Hierdoor is het mogelijk een lijst van lerenden en door de faculteit gedefinieerde groepen aan educatieve applicaties te verstrekken.
- Diep linken. Hierdoor wordt het mogelijk om op een meer intuïtieve manier inhoud en links toe te voegen aan een platform van educatieve tools of leermaterialen van uitgevers.
- Het verstrekken van resultaten van beoordelingen en cijfers van andere applicaties aan het leermanagementsysteem.
Diverse marktpartijen hebben beloofd deze open standaard binnen een jaar in hun systeem te integreren. Voordelen zijn volgens het IMS Global Learning Consortium:
- Betere integraties.
- Betere gebruikerservaringen.
- Effectiever leren.
Over deze laatste belofte schrijft men dat LTI Advantage de toegangspoort is tot het mogelijk maken van digitale transformatie waarbij het snel versterken van een “educational technology ecosystem” waarin gebruikers meer mogelijkheden hebben voor het gebruik van innovatieve tools die met elkaar samenwerken. Dit zal dan leiden tot meer effectief leren.
Dit is een belangrijke ontwikkeling die instellingen in staat zal stellen verschillende applicaties op een geïntegreerde en gebruikersvriendelijke manier in te zetten. Of dit leidt tot ‘beter leren’ is afhankelijk van veel andere factoren.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie