Nieuwe inzichten over het gebruik van de camera tijdens synchroon online leren

Nu we intensief gebruik maken van synchroon, live, online leren, hebben we ook meer mogelijkheden om onderzoek te doen naar deze manier van leren. Onderzoekers van de universiteiten van Stanford en Gotenburg concluderen volgens Tech&Learning bijvoorbeeld dat het belangrijk is om tijdens videoconferencing in de camera te kijken.

Zij hebben onderzoek uitgevoerd onder zo’n 4000 deelnemers aan videoconferencing sessies. Deze respondenten bekeken 288 screenshots van sessies waarbij gebruikers in verschillende richtingen keken, dichter of verder van hun computer zaten, en verschillende camerahoeken gebruikten. De respondenten beoordeelden vervolgens participanten in de screenshots op basis van criteria zoals aantrekkelijkheid, sympathie en bedreiging.

Daaruit bleek dat respondenten, degenen die in de camera keken, positiever beoordeelden dan degenen die naar het scherm keken of degenen die weg van de computer keken.

Looking at your camera during Zoom calls may be the new firm handshake.

Dit is tegelijkertijd lastig te doen. Als jij namelijk in de camera kijkt, dan zie je de anderen op het scherm niet, plus eventuele inhoud op het scherm (zoals dia’s). De ogen die jij ziet en het oog dat jou ziet – de camera – bevinden zich niet op dezelfde plaats. Je kunt daarom het beste afwisselend kijken naar de camera en naar het scherm. Daardoor bevorder je een gevoel van direct oogcontact.

Tips zijn dan:

  • Verklein het venster van de videoconferentie en plaats het recht onder de camera.
  • Plak kleine kleine stukjes papier aan elke kant van de camera en tekenen op elk stukje een  oog.

LaptopstandaardDaarnaast blijkt de positie van de camera ook verschil te maken. Deelnemers beoordelen anderen als sympathieker en aantrekkelijker als de camera boven ooghoogte staat. Dat leidt tot de volgende tips:

  • Gebruik een externe camera en plaats deze bovenop het beeldscherm.
  • Als je de camera van je laptop gebruikt, dan kun je de laptop het beste op een verhoging plaatsen. Dat kan ook een stapel boeken zijn.

Nota bene: als je staand presenteert, kom je ook meer actief over.

Ook onderzochten de onderzoekers het effect van een camerastandpunt dichtbij de deelnemer versus een camerastandpunt waarbij de deelnemer veraf staat. Zij vonden geen verschillen tussen deze twee afstanden.

Toch kun je het beste een tussenpositie innemen. Andere deelnemers zien je gezicht anders namelijk niet goed of ervaren een groot gezicht anders als minder comfortabel.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *