Nieuwe, hybride, leeromgevingen (#in)

Het paper New Learning Environments for the 21st Century van John Seely Brown staat al een tijdje in mijn Read it Later-lijst. Dit paper is gebaseerd op een presentatie van Seely Brown uit 2005, maar heeft m.i. nog weinig aan actualiteitswaarde verloren (met uitzondering van één aspect, waarover dadelijk meer).


De auteur verkent in dit paper mogelijkheden om het onderwijssysteem opnieuw te conceptualiseren, onder meer door met behulp van ICT binnen- en buitenschools leren met elkaar te verbinden. Sleutelwoorden zijn daarbij: leren via reflectie, dialoog (Socratische gesprekken en het gebruik van clickers) en onderdompeling (enculturation), authentieke en betekenisvolle problemen oplossen (ook via game-based learning), learning to be in plaats van learning about, en het vervagen van de grens tussen formeel en informeel leren.


John Seely Brown ziet het meeste in een hybride model van leren:

where we combine the power of passion-based participation in niche communities of practice with a limited core curriculum for teaching the rigorous thinking and argumentation specific to that field. Designing such a curriculum would require an “elegant minimalism”.

Seely Brown schetst een mooi compact perspectief voor het onderwijs van deze tijd. Opvallend is wel dat hij geen aandacht besteed aan leren in netwerken, en wel aan leren in communities. Na 2005 is er meer aandacht gekomen voor leren in netwerken met behulp van ICT. Vermoedelijk zou hij dit paper daar nu op hebben aangevuld.


Nota bene: Bezoek ook eens Imagination: creating the future of education and work. Op deze site wordt ook ingegaan op nieuwe paradigma’s voor leren en werken (tip van Joop van Schie).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *