Het TPACK-model of -raamwerk bestaat tien jaar. Sinds die tijd is veel gepubliceerd over dit model. Binnenkort verschijnt ook de tweede editie van het Handbook of technological pedagogical content knowledge.
De introductie van deze nieuwe editie staat al online (pdf). Mary Herring e.a. beschrijven hierin:
De uitdagingen van onderzoek naar het gebruik van leertechnologie.
Veel van dit onderzoek is ‘conceptueel gefragmenteerd’ en heeft vooral betrekking op case studies. Veel raamwerken die daarbij worden gebruikt zijn meestal ook afkomstig uit psychologische of sociologische theorieën over leren. Het gevolg is onder meer een grote variatie aan definities, en weinig synthese tussen onderzoeken. Het TPACK-model daarentegen is afkomstig uit het domein van docentprofessionalisering.
De waarde van raamwerken.
Raamwerken bieden zicht op het groter geheel, ze verklaren de belangrijkste factoren, concepten of variabelen en de veronderstelde relaties hiertussen. TPACK vormt de lens om naar het gebruik van ICT binnen onderwijs en opleiden te kijken. Het biedt structuur om via de verbondenheid van ICT, didactiek en leerinhouden te kijken naar de integratie van ICT binnen onderwijs en opleiden. Theorieën en raamwerken kijken naar het grotere geheel, met als beperking dat onvoldoende oog is voor de belangrijke details in de praktijk. Vanuit die praktijk zullen raamwerken als TPACK dan ook uitgedaagd worden.
De opzet van het handboek.
Sectie I beschrijft de theoretische achtergronden van TPACK. Hierin wordt doceren in de 21ste eeuw onder meer beschreven als “technological pedagogical reasoning”.
Sectie II geeft een overzicht van onderzoek dat de laatste tien jaar met betrekking tot TPACK is uitgevoerd. Eén van de conclusies is dat onder andere meer onderzoek nodig is naar de relatie met verschillende vakinhouden, opvattingen van docenten en ontwerpprocessen.
Sectie III gaat in op de implicaties van TPACK in het hoger onderwijs (zoals lerarenopleidingen) en K12-onderwijs. Een aantal bijdragen legt de nadruk op het belang van leiderschap voor de succesvolle integratie van ICT voor leren.
Het TPACK-model is populair, maar ook erg conceptueel. De populariteit is wellicht te verklaring vanuit het feit dat dit model afkomstig is uit de multidisciplinaire wetenschap die onderwijskunde is.
Ik vertaal de verschillende elementen in een aantal stappen die ik met deelnemers binnen ontwerpsessies zet. Dan vind ik TPACK toepasbaar. Het op waarde schatten van de ‘affordances’ van leertechnologieën en de verwevenheid van didactiek en leertechnologie vormen daarbij belangrijke uitdagingen (zoals verleden week ook werd benadrukt).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie