Next learning unwrapped (#in #ple11)

Nick van Dam heeft een boek geschreven met case studies van bedrijven, die leeroplossingen hebben toegepast voor bepaalde issues: Next learning unwrapped. Tijdens zijn inleiding bij Professional Learning Europe ging hij in op een aantal kaders die hij op basis van deze cases heeft samengesteld, en gaf hij voorbeelden van het gebruik van met name sociale media voor leren.

Het next learning framework is één van deze kaders. Behalve formeel leren, bestaat dit kader uit verschillende vormen van informeel leren:

  • career driven learning (organisaties worden platter, minder hierarchische doorstroming, meer ondersteuning van ervaren collega’s binnen je werk),
  • on demand learning (toegang tot online performance support systemen, podcasts, Google, apps, YouTube),
  • social learning (term is opnieuw gedefinieerd dankzij sociale media).

Afdelingen voor Leren & Ontwikkelen denken volgens hem nog steeds vaak in termen van formeel leren, en dan ook nog in termen van klassikaal leren. In landen als China en India kijken medewerkers heel sterk naar de wijze waarop een organisatie hen helpt zich te ontwikkelen.

Vervolgens is Nick ingegaan op een kader voor het ontwerp van professioneel leren. Essentieel daarbij is dat je categorieën van leeruitkomsten als uitgangspunt neemt.

Moet een medewerkers iets weten, of in staat zijn informatie op te zoeken? Het antwoord op deze vraag bepaalt de didactiek en de middelen en manieren (learning delivery methods). Nick heeft daar een raamwerk voor gemaakt. Mij deed dit sterk denken aan het TPACK-model.

Tenslotte liet hij, zoals gezegd, enkele voorbeelden zien van het gebruik van nieuwe media voor leren. Video Based Learning Platform is zo’n voorbeeld (Dare 2 Share bij British Telecom; Next Generation Learning @ Work).

Een ander voorbeeld is Brainshark dat snel en mobiel content kan ontwikkelen en verspreiden. Bijvoorbeeld via QR codes. Daarnaast kun je als organisatie ook gebruik maken van vrij verkrijgbare open courseware (Howcast of Udemy). Tot slot liet Nick nog het initiatief van Delloitte’s social learning platform zien. Hij stelde ook dat ontwikkelaars van leermanagement systemen zich ook meer in deze richting bewegen (al gaat het langszaam).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *