Teemu Leinonen beschrijft zinvolle overwegingen met betrekking tot networked learning, informeel leren en
formeel leren. Leinonen besteedt vooral aandacht aan de impact die sociale netwerken hebben op leren. Informeel
leren en non-formeel leren (=informeel leren met een doel) nemen daarbij een belangrijke plaats in.
I would like to see that “networked learning” is considered as non-formal or formal learning taking place in a
non-hierarchical groups that are constructed from the participants’ social networks.
Mijn oud-college Maarten de Laat besteedde in zijn
dissertatie volop aandacht aan ‘networked learning’. Hij onderscheidt daarbij:
- Leren in sociale interacties: het leerproces is gezamenlijk, de leeruitkomsten komen vooral ten goede aan het
individu. - Collectief leren: proces en product zijn resultaat van een gezamenlijk verlopen activiteit.
De eerste omschrijving komt volgens mij het dichtste in de buurt van de definitie die Teemu Leinonen geeft. Het tweede aspect is m.i. meer gericht op formeel leren. Dit is een andere invalshoek dan de benadering die Teemu kiest. Mijn conclusie: networked learning is een terrein dat verder uitgediept moet worden (denk ook aan het onderscheid tussen groep, netwerk en gemeenschap).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie