Managementsite besteedt aandacht aan een proefschrift van Mark Jolink waaruit blijkt dat innovaties positief worden beïnvloed door het netwerkgedrag van medewerkers.
Er bestaat een positief verband tussen de kwaliteit van people management in bedrijven en het netwerkgedrag van medewerkers. Bedrijven die relatief goed scoren op hun people management scoren ook goed op hun netwerk. Aan de andere kant laten bedrijven die relatief slecht scoren op people management ook een relatief onderontwikkeld netwerk zien. People management beïnvloedt de houding en perceptie onder medewerkers ten aanzien van netwerkgedrag en draagt bij aan een gunstig klimaat hiervoor.
Organisaties, waar innovatie van groot belang is, zouden bij werving & selectie rekening moeten houden met het vermogen om te netwerken. Baanwisselingen tussen afdelingen en mogelijkheden voor leren en ontwikkelen zijn ook kenmerken van 'netwerkbedrijven'. Deze bedrijven investeren ook in het waarderen en belonen van medewerkers in innovatieprojecten.
Het artikel bevat ook tips voor bedrijven die een 'netwerkbedrijf' willen zijn. Flexibele werktijden en de mogelijkheden om vanuit thuis te werken, worden bijvoorbeeld belangrijk gevonden.
Zoals gezegd: niet elke organisatie, en niet elk onderdeel van een organisatie, hoeft veel en continue te innoveren. Echter: in de kennissamenleving zullen steeds meer organisaties moeten investeren in permanente innovatie. Dat betekent dat het vermogen om te netwerken voor steeds meer mensen belangrijk wordt.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie