Tora Estep's Nine steps for choosing technology for social networking illustreert dat veel organisaties geneigd zijn om leren via social media te formaliseren. Daarmee ondergraven zij wat mij betreft de kracht van social media voor leerdoeleinden. Social media sluiten volgens mij namelijk beter aan bij meer informele vormen van leren, dan bij leren waarbij de organisatie niet alleen de doelen bepaalt maar ook het proces, de plaats en de leerinhouden. Een belangrijke voorwaarde is volgens mij dat medewerkers een gevoel van eigenaarschap en autonomie ervaren.
Estep benadert -in navolging van Darin Hartley- social networking technologie echter net zo als een leermanagement systeem of een applicatie voor enterprise resource planning. Je zou moeten beginnen met behoeften te identificeren (op basis van bedrijfskritische initiatieven), een team van beslissers samenstellen, functionele eisen formuleren, enzovoorts. Uiteindelijk moet de oplossing geïmplementeerd worden. Alsof dat dan zo gemakkelijk gaat. Social media en een top down benadering verhouden zich immers slecht tot elkaar.
Graag zet ik er mijn 'tien stappen' tegen over (ongetwijfeld zijn er meer te bedenken):
- Reflecteer op je organisatiecultuur. Welke factoren bevorderen informeel leren, gezamenlijk kennis ontwikkelen en kennis delen? En welke factoren werken hier belemmerend voor?
- Bedenk acties (en voer deze uit) waarmee je het bewustzijn ten aanzien van het belang van informeel leren en kennis delen kunt bevorderen.
- Bedenk acties (en voer deze uit) om een cultuurverandering te bewerkstelligen ten behoeve van informeel leren en kennis delen. Denk daarbij aan 'menselijke' factoren, management, processen en resultaten.
- Geef als leidinggevende het voorbeeld als het gaat om informeel leren en kennis delen, door middel van social media.
- Geef mensen de ruimte om vanuit een professionele houding te experimenteren en van fouten te leren. Ook met diverse vormen van social software.
- Bereid medewerkers voor op het leren en werken met social media. Dion Hinchcliffe beschrijft in The social Web in 2010: The emerging standards and technologies to watch enkele relevante issues zoals fragmentatie van de conversatie of het gebrek aan controle over identiteit, contacten en data. Hoe maak je die aspecten als individu en organisatie hanteerbaar?
- Geef medewerkers toegang tot diverse applicaties waarmee zij kunnen experimenteren. Spreek daarbij met mensen regels af over het gebruik van social media voor (informeel) leren.
- Stimuleer medewerkers om te reflecteren op het gebruik van social media voor leerdoeleinden.
- Betrek medewerkers bij de keuze voor enkele gezamenlijke social networking tools (mash up technologie is helaas nog niet zo ver ontwikkeld dat medewerkers hun eigen tools kunnen gebruiken om samen te leren; en 'gratis' bestaat niet).
- Reflecteer en evalueer regelmatig.
Het gaat dus veel meer om processen, dan om technologie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie