Tijdens de dertigste editie van Online Educa mag ik dit jaar samen met Gilly Salmon en een aantal moderatoren (waaronder Abboy Verkuilen en Dimitri van Dillen) een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen. Daarin blikken we terug op dertig jaar ‘leertechnologie’, om vervolgens vooruit te blikken. In de aanloop hiervan zijn bij OEB Insights drie artikelen over dit thema verschijnen. De afgelopen week verscheen deel 3: Navigating the Learning Technology Odyssey: 2010-2024 — Weathering the Waves. Deze periode kende ook weer weinig momenten van rust.
Mobiel leren en iPads
In 2010 zorgde de lancering van de iPad door Apple voor hoge verwachtingen in het onderwijs. Dit leidde tot experimenten zoals de “Steve Jobs scholen” in Nederland, waar iPads centraal stonden in ontdekkend leren.
MOOCs en de beloften van democratisering
Massive Open Online Courses (MOOCs), aangeboden via platforms zoals Coursera en edX vanaf 2012, hadden onder meer de ambitie het onderwijs te democratiseren. Ondanks hun potentie, bleken de voltooiingspercentages laag en raakten lerenden regelmatig vaak verdwaald. In de loop van de jaren commercialiseerden deze platforms geleidelijk.
3D-printen en praktijkgericht leren
3D-printen veranderde het onderwijs van vakgebieden zoals techniek en architectuur. Lerenden kregen namelijk de mogelijkheid hun ideeën tastbaar te modelleren en te testen.
Gamification en motivatie
Gamification evolueerde van simpele beloningssystemen naar geavanceerde, interactieve leerervaringen die actieve deelname en samenwerking bevorderden. Gamification werd ook gebruikt om de motivatie voor leren te versterken.
De opkomst van de Metaverse
Vanaf 2021 werd de ‘Metaverse’ een belangrijk thema. Het doel is interoperabele virtuele werelden te creëren waarin lerenden hun identiteit behouden. Er blijven er technische en beveiligingsproblemen bestaan. Ook loop je het risico dat de nadruk meer ligt op de ervaring dan op onderwijs.
Microcredentials en een leven lang leren
Sinds 2015 winnen microcredentials terrein als middel voor onderwijsinstellingen en bedrijven om leerinhouden modulair aan te bieden, passend bij snelle veranderingen op het gebied van technologie en arbeidsmarkt. Deze ontwikkeling werd gezien als een stap richting daadwerkelijk leven lang ontwikkelen.
Samenwerking op afstand
Platforms zoals Canva en Miro maakten samenwerking op afstand mogelijk. Dat bleek een belangrijke steun tijdens de coronapandemie. Wel kwam de vraag op of dergelijke digitale platforms dezelfde spontane creativiteit kunnen bieden als fysieke ruimtes.
De verschuiving naar meer live online leren
Dankzij pandemie van 2020 werden video-tools zoals Microsoft Teams en Zoom mainstream in het onderwijs. Dit leidde tot een normalisering van leren synchroon online leren. Ook leidde deze ontwikkeling tot discussies over de gevolgen voor de traditionele ‘campuservaring’ en de effectiviteit van volledig digitaal onderwijs.
AI in het onderwijs
De introductie van AI biedt nieuwe kansen voor gepersonaliseerd en responsief leren. Tegelijkertijd roept deze ontwikkeling ook zorgen op over de invloed van AI op zaken als menselijke intuïtie en empathie in het onderwijs. Er is sprake van een uitdaging als het gaat om het behouden van de menselijke rol in het leerproces, ondanks de geavanceerde mogelijkheden van AI.
In deze drie artikelen hebben Gilly Salmon en ik een groot aantal technologische ontwikkelingen in het onderwijs aangestipt. Ter voorbereiding van de OEB24 hebben we maar liefst 80 technologieën in de afgelopen dertig jaar geïdentificeerd. Tijdens één van de afsluitende sessies van de OEB24 verkennen we met de aanwezigen de gevolgen hiervan op leren en doceren.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie