Naar meer dynamische ELO’s

De technologische ontwikkeling van elektronische leeromgevingen blijft vaak achter bij veranderende inzichten op het gebied van didactiek. Zo gauw docenten en lerenden gewend zijn aan een elektronische leeromgeving (ELO), willen zij weten wat die ELO nog meer kan èn formuleren zij 'maatwerkbehoeften'. Open source maakt dit maatwerk mogelijk, waardoor ook meer dynamische leeromgevingen vorm kunnen krijgen. Verder is het vandaag de dag ook eenvoudiger om applicaties van derden in ELO's te integreren, waardoor meer flexibiliteit binnen ELO's gerealiseerd wordt. Dat stelt Ruth Reynard in de bijdrage The Evolution of Digital Learning Systems Through Customization. Reynard geeft hierbij ook aan dat social networking en mobiele technologieën van invloed zijn op het didactisch ontwerp, en op de ELO:


New systems of course management will have to not only integrate the tools but allow the use of the tools to customize the entire environment for the students.

Therefore, blended delivery and open sourcing have changed teaching and learning expectations of CMSes, but they have evolved as a result of technological capability.

Het artikel van Reynard is een handige samenvatting van relevante ontwikkelingen, van invloed op ELO's. Zij gaat daarbij niet in op beperkingen van 'maatwerk' (zoals de benodigde expertise en de kosten).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *