Naar een andere manier van e-learning (#in)

E-learning wordt op steeds grotere schaal toegepast, maar de wijze waarop e-learning vorm krijgt is -op z'n zachts gezegd- voor verbetering vatbaar. Die conclusie trekt Clive Shepherd op basis van onderzoek van Towards Maturity. Volgens Shepherd wordt vaak te overhaast en fantasieloos besloten om klassikale trainingen online te 'vertalen'. Lerenden nemen deel aan het aanbod omdat het moet, en niet omdat zij het willen. Shepherd schrijft:

When you consider how rich a learning environment the Internet is capable of providing (and does do for many of us outside work), this is a tragic waste of a wonderful opportunity for enlightened change.

In zijn blogpost somt de auteur een groot aantal tekortkomingen op. Daarbij pleit hij voor een alternatieve manier van e-learning, dat hij alt-e-learning noemt. Motiverend vormgegeven content wordt daarbij geïntegreerd met een brede variëteit aan online ervaringen waarbij wordt samengewerkt. De verschillende voorbeelden vind ik overigens niet altijd even goed gekozen (zoals de motiverende quizzes en de decision aids). Shepherd blijft m.i. te veel hangen in de benadering van 'kennis in de opslagplaats', in plaats van 'kennis als een stroom' (zie deze blogpost).

Via Graham Attwell.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *