Mijn oud-collega Daan Assen besteedde een tijd geleden aandacht aan een onderzoek van het Britse National Institute of Continuing Adult Education waaruit blijkt dat werkenden de voorkeur geven aan informeel leren als het gaat om deskundigheidsbevordering. Waar het hierbij volgens mij om gaat is dat lerenden de voorkeur geven aan informele manieren van leren, op momenten en plaatsen dat het hen goed uitkomt.
Veel publicaties over formeel en informeel leren zijn nogal zwart-wit van aard. Volgens mij is het zinvol om wat genuanceerder hier naar te kijken. Dat kan bijvoorbeeld door er van uit te gaan dat leeractiviteiten zowel formele als informele kenmerken hebben. In navolging van Colley cs (2003) stelt Harm Weistra bijvoorbeeld dat leren de volgende aspecten van formaliteit kan hebben:
- proces (intentioneel vs incidenteel; docent-gecentreerd vs lerende-gecentreerd; begeleid door een docent vs begeleid door een collega; etc)
- plaats en setting
- doelen
- leerinhoud
Je kunt dan bijvoorbeeld leeractiviteiten hebben die intentioneel zijn (formeel), lerende-gecentreerd (informeel), waarbij collega’s elkaar begeleiden (informeel), waar leren op de werkplek plaats vindt (informeel), maar waarbij voornamelijk de organisatie de leerdoelen bepaalt (formeel).
Volgens mij leidt deze meer genuanceerde benadering van formeel en informeel leren ook tot een grotere acceptatie van informele kenmerken van leren door opleidingsafdelingen en onderwijsinstellingen. Pleidooien voor ‘ontschoolsing’ van het leren kunnen namelijk al snel als bedreiging worden opgevat.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
! Niet aan jouw artikel gerelateerde reactie. 1) Wél aan jouw sitemeter: felicitaties! En géén blogfeestje?
2) Wél aan je twitterseintje: moest ik ook dringend doen. Straks is de vakantie voorbij. Maar nu is het donker.
@ Janien: 100 duizend is volgens mij niet zo veel. Deze meter is niet helemaal nauwkeurig. Statistieken onder de motorkap geven ongeveer 117 duizend views aan.