Een paar dagen geleden schreef over de mythe van het multitasken. Gisteren publiceerde mijn collega e-learning.nl-redactielid Arja Veerman samen met Paul Kirschner op de e-learning themasite van SURF het artikel "Het Misverstand Multitasking".
Ik denk dat je sommige (leer)activiteiten wel, en andere niet tegelijkertijd kunt uitvoeren. Veerman en Kirschner zijn hier veel sceptischer over. Maar dit zou wel eens te maken kunnen hebben met hun opvatting over leren en kennisontwikkeling die m.i. erg cognitief van aard is.
Hun beschrijving van de werking van hersenen etc. vind ik zinvol. Toch vind ik een aantal beweringen erg kort door de bocht geformuleerd. Zij leggen bijvoorbeeld het verband met 21 duizend jongeren die het onderwijs zonder startkwalificatie verlaten. Welnu: dit is een veel complexere materie en heeft met veel meer zaken te maken dan met motivatie alleen. Bovendien is dit bepaald geen doelgroep die je lastig moet vallen met het leren van theorie etc. Ook pleiten ze ervoor om mobieltjes in de klas maar uit te zetten. Ze gaan hierbij helaas voorbij aan het didactisch gebruik van mobiele technologie (en volgens mij doelt Piet Kommers -die Arja en Paul impliciet bekritiseren- ook op). Bijvoorbeeld het gebruik van de mobiele telefoon om te stemmen over stellingen. Je kunt mobiele telefoons best soms aan hebben in de klas, net als laptops. Om nog maar te zwijgen van andere locaties waar lerenden leren.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie