Multimedia-principes toepassen bij presentaties

Richard Mayer is bekend van zijn Cognitive Theory of Multimedia Learning. Daarin beschrijft hij hoe je multimedia zodanig kunt gebruiken dat leren wordt bevorderd. Zijn theorie en onderzoek is zeer relevant voor het ontwikkelen van online leerstof. Maar je kunt de bevindingen ook toepassen op online en face-to-face-presentaties.

Presentaties tijdens conferenties worden vaak bekritiseerd. Saai, weinig leerzaam, ‘Death By Powerpoint’. Het zou al veel schelen als we bij het ontwikkelen van een presentatie meer rekening zouden houden met Mayer’s multimedia-principes. In Make the Presentation Count beschrijft Anna Navin Young aan de hand van de Cognitive Theory of Multimedia Learning waar je rekening mee moet houden als je een presentatie maakt.

Minimaliseer het verwerken van onbelangrijke informatie

  • Denk goed na over welke interessante feiten en video’s je presenteert. Voorkom een overdaad aan te veel interessante feiten.
  • Markeer aanwijzingen om leerstof te benadrukken en te structureren.
  • Zorg voor een balans tussen de hoeveelheid informatie die je mondeling en visueel presenteert.
    Minimaliseer tekst indien je deze op het scherm gebruikt terwijl je praat zodat lerenden het gemakkelijk kunnen volgen
  • Leg verbindingen tussen afbeeldingen op het scherm en tekst. Als je afbeeldingen en tekst op dia’s gebruikt, plaats dan de materialen die een relatie met elkaar hebben dicht bij elkaar zodat lerenden makkelijker verbanden leggen.
  • Leg verbindingen tussen afbeeldingen op het scherm en de gesproken boodschap.
    Het is vaak meer betekenisvol om een afbeelding te presenteren en tegelijkertijd te vertellen wat de afbeelding voorstelt. Als het verhaal veel nieuwe begrippen bevat, overweeg dan om deze informatie in een aparte dia te presenteren.

Faciliteer essentiële verwerking

  • Verdeel je presentatie in kleinere brokken, zodat lerenden de tijd krijgen om elke brok beter te verwerken voordat zij overstappen op het volgende stukje informatie.
  • Introduceer sleutelbegrippen en termen in een vroeg stadium van de presentatie. Daardoor kunnen lerenden beginnen met het verwerken van deze informatie en vervolgens diepere verbanden leggen indien de informatie weer in de context van de grotere presentatie getoond wordt.
  • Pas systematisch herhaaldelijk oefenen (‘retreaval practice’) toe tijdens je presentatie. Gebruik bijvoorbeeld korte pauzes met korte quizzes bij het presenteren van nieuwe inhoud. Hierdoor zijn lerenden in staat nieuw geleerde inhoud te verbinden met voorkennis. Hierdoor blijven lerenden ook actief betrokken bij de presentatie.

Inspireer lerenden actief te verwerken

Daarbij gaat het om strategieën waarbij gebruik wordt gemaakt van sociale ‘aanwijzingen’ die de betrokkenheid en motivatie van lerenden bevorderen. Deze strategieën zijn vooral voor online presentaties van belang.

  • Gebruik een conversatiestijl.
    Een conversatiestijl bevordert uiteindelijk dat leerlingen meer aandacht en betekenis ten zien van de presentatie vanwege een gevoel van social presence. Zie ook informatie over de Plakfactor.
  • Maak bij animaties gebruik van een menselijke stem en niet van een computerstem (dit zal bij gewone presentaties niet snel aan de orde zijn).
  • Laat figuren menselijke bewegingen gebruiken, als je van dergelijke figuren gebruik maakt. Dit zal bij face-toface presentaties ook niet snel voorkomen. Als figuren in elk geval menselijke trekken vertonen, dan vergroot dat ook een gevoel van ‘social presence’.
  • Als je gebruik maakt van figuren op het scherm, toon ze dan niet op elke dia.

Controleer of lerenden hun aandacht nog steeds bij de presentatie houden

  • Laat lerenden de inhoud actief verwerken en relateren aan hun voorkennis (bijvoorbeeld via quizzes of opdrachten). Doe dat voordat je nieuwe informatie presenteert.

Goed voornemen: ik zal deze blogpost als checklist gebruiken als ik presentaties maak.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *