MS Teams: veel gebruikt, weinig gewaardeerd

De Fosway Group heeft onlangs samen met Barco onderzoek gedaan naar de impact van virtual classrooms op L&D, en naar eventuele verbeterpunten op dit gebied. Wat zijn de belangrijkste bevindingen?

Fosway Group is een Brits analist die marktonderzoek doet naar technologie op het gebied van HR, inclusief leren en ontwikkelen. Zij hebben de resultaten van hun onderzoek naar virtual classrooms in een infographic (pdf) en een begeleidend bericht samengevat. Overigens hebben respondenten van 136 organisaties gereageerd.

Enkele interessante bevindingen zijn:

  • COVID-19 heeft ertoe geleid dat het gevoel is ontstaan dat elke vorm van leren beter is dan niets. Leren in een virtual classroom wordt echter gezien als minderwaardig in vergelijking met leren in een fysiek klaslokaal.
  • 97% van de organisaties maakt gebruik van virtual classrooms ter ondersteuning van leren en ontwikkelen.
  • Het gebruik van virtual classroom-tools is tijdens de pandemie explosief gestegen. Voor leiderschapsprogramma’s vijf keer zo veel, voor externe trainingen is het gebruik met 400% toegenomen.
  • 53% van de respondenten gaf aan dat virtual classrooms hun meest succesvolle leerplatforms zijn gebleken tijdens COVID-19.
  • 70% van de organisaties gebruikt Microsoft Teams als applicatie voor virtual classrooms. Slechts 10% beoordeelt deze applicatie als effectief voor leren.
  • Het gebruik van virtual classrooms kan effectief zijn als sprake is van leeractiviteiten met veel interactie.
  • Virtual classroom-tools beschikken vaak niet over de eigenschappen en functionaliteiten die van groot belang zijn voor effectief online leren, zoals break-out rooms en andere functionaliteiten voor interactie en samenwerking.

Bij het lezen van het bericht en het bekijken van de infographic vroeg ik me af hoe onderwijsinstellingen zouden scoren op dit onderzoek. Persoonlijk herken ik de enorme toename van het gebruik van virtual classrooms, en ook het oordeel over MS Teams.

De meeste webinars en virtual classrooms die ik het afgelopen jaar heb verzorgd, vonden plaats in MS Teams. Tegelijkertijd is MS Teams nog steeds mijn minst favoriete virtual classroom tool. Zelfs nu je de beschikking hebt over break out-rooms (nog steeds niet altijd, trouwens), mis je in MS Teams opties voor interactie. Als je bovendien wilt switchen tussen Powerpoint en, bijvoorbeeld, Mentimeter, dan begin je weer bij dia 1. Een presentatie in Keynote delen, lukt niet op een normale manier. En als je bijvoorbeeld een presentatie in PDF deelt, is de chat niet zichtbaar voor jou als presentator.

Voor één van onze belangrijkste werkprocessen gebruiken we m.i. in feite suboptimale technologie. Als individu heb je daar geen invloed op.

Zou MS Teams binnen het onderwijs ook massaal worden gebruikt als het geen deel uit zou maken van de Office-suite van Microsoft waar we met z’n allen massaal gebruik van maken?

Tip van John May.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Fosway Group is zeker onafhankelijk. Ik kan niet zien wat de rol is geweest van Barco. Voor zover ik weet is Barco trouwens geen leverancier van VC-applicaties, maar van andere technologie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *