Motivatie en creativiteit in onderwijs via zelfgekozen projecten

Je kunt binnen het onderwijs intrinsieke motivatie, innovatie en creativiteit aanwakkeren door lerenden 20% van de onderwijstijd te laten werken aan een zelfgekozen project. Daarmee kun je volgens Kate Petty de opvattingen van Dan Pink en sir Ken Robinson handen en voeten geven.

In ‘Drive‘ beschrijft Pink bijvoorbeeld dat innovatieve bedrijven als Google medewerkers 20% van de werktijd laten besteden aan zelf gekozen innovaties. Een product als Gmail is daar bijvoorbeeld uit voortgekomen. Robinson benadrukt in al zijn presentaties het belang van creativiteit, als voorwaarde voor succes in de hedendaagse samenleving. Creativiteit wordt bevorderd als mensen de ruimte krijgen om nieuwe dingen uit te proberen.

Petty gaat in Inspire Drive, Innovation, and Creativity: The 20% Project in the Classroom in op hoe zij deze projecten in haar onderwijs inbedt. Zij schrijft o.a. dat autonomie voor lerenden belangrijk is, maar dat je daar als docent in kunt variëren (bijvoorbeeld door lerenden te laten kiezen uit een lijst aan projecten).

Ook beschrijft zij hoe zij het werken aan projecten vormgeeft. Deze uitwerking komt in negen regels terug.

  1. Lerenden mogen er voor kiezen om alleen of in een kleine groep te werken.
  2. Zij moeten een project kiezen dat nieuw voor hen is, en dat zij normaliter niet zouden doen binnen reguliere vakken.
  3. Het project moet ook resulteren in een product.
  4. Verder moeten lerenden starten met het schrijven van een projectvoorstel, dat aan de klas gepresenteerd wordt.
  5. De lerenden kiezen zelf een volwassene als mentor.
  6. Door middel van een klassen-wiki reflecteren zij elke week op de voortgang.
  7. Als lerenden ‘vast komen te zitten’, moeten zij een bijeenkomst beleggen met de docent om naar een oplossing te zoeken.
  8. Aan het einde van het jaren presenteren zij hun project, en reflecteren zij op het proces, via een vijf minuten durende TED-achtige presentatie.
  9. Failure is an option. Je leert veel van het maken van fouten.

Lerenden werken een groot deel van het jaar aan hun project. In de eerste vijf weken werken zij aan het projectvoorstel.

Binnen het onderwijs hebben lerenden vaak de keuze om een deel van hun curriculum zelf in te vullen. Vaak gaat het daarbij om zelf te kiezen vakken (zoals een extra vreemde taal, of cultuur). De keuzevrijheid bij dit soort projecten is echter groter. Lerenden hebben namelijk ook meer vrijheid in het kiezen van werkwijzen. Het is ook een mooie manier om het onderwijs informeler te maken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *