Het drukbezochte symposium over open en online education begon vanmiddag met een keynote van Erik Duval. Duval pleitte voor een brede benadering van open leren.
Duval startte met een pleidooi voor openheid. Openheid leidt namelijk tot kwaliteitsverbetering. Als je onzin vertelt, dan volgt de kritiek en feedback vanzelf. Veel docenten en studenten worden echter pas warm voor openheid als men bijvoorbeeld het nut van open content ervaren.
Hij vraagt zich echter af of we met open courseware en open educational resources met het goede bezig zijn. Geef je daarbij niet aan dat bepaalde webcontent goed is, en andere content niet? Voor hem is internet in feite open educational resources. Als je iets online publiceert, zou het per definitie open moeten zijn. Je hoeft immers niet content online te zetten.
Openheid is ook bedoeld om drempels voor innovatie te slechten. Nu open content beschikbaar is, begint innovatie pas. Binnen Maeve heeft men bijvoorbeeld een echte innovatie gerealiseerd op basis van open content. Je moet dus echt wat toevoegen aan open content.
MOOCs zijn technologisch en pedagogisch ouderwets, maar tegelijkertijd erg belangrijk. Ze hebben namelijk open en online onderwijs fors op de kaart hebben gezet, en een krachtige leerervaring kunnen bieden voor lerenden in ontwikkelingslanden.
Open learning gaat volgens Duval echter een stap verder. Het impliceert volgens hem publiek, authentiek en betekenisvol onderwijs, waarbij lerenden zelfverantwoordelijkheid nemen voor het leren en publiek delen. Duval gebruikt daarvoor wiki’s met zijn studenten. Hij laatst studenten bloggen en twitteren, en eist van studenten dat ze ook op elkaar reageren. Het bedrijf Mendeley heeft bijvoorbeeld gereageerd op blogs van Duval’s studenten, en hun software op basis hiervan verbeterd. Daardoor werd bloggen en studeren voor studenten relevanter. Dat is volgens hem echt open leren: open en in verbondenheid met de wereld.
Open data is volgens Duval ook een belangrijk en vaak onvoldoende belicht aspect van open leren. Duval gaf daarbij het voorbeeld van studenten die zelf een app hebben gemaakt die gebruik maakt van de data van BlackBoard. Die studenten hebben daar zelf het initiatief toe voor genomen. Dat is volgens het een open spirit.
Learning analytics hangt daar mee samen. Duval pleit echter voor open analytics. Door open tools te gebruiken, laat je ook open tracks van data achter die je voor onderzoek kunt gebruiken.
Het laatste thema, dat Duval aansneed, is open accreditation. Open badges (voor kleine mijlpalen) zijn daar een voorbeeld van. Dat betekent dat instellingen elkaars certificaten en badges gaan erkennen. Het monopolie van onderwijsinstellingen op diplomering gaat dan wel verdwijnen. Hij vond ook dat onderwijsinstellingen geen aparte leermanagement systemen moeten gebruiken, maar standaard webtechnologie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie