Een terugblik op het Horizon-rapport van 2012 relativeert onmiddellijk de waarde van voorspellingen op het gebied van e-learning. Maar dit maakt het doen van voorspelling niet per definitie nutteloos.
Het einde van het jaar wordt vaak gebruikt om terug te blikken op trends en ontwikkelingen op het gebied van e-learning. Aan het begin van het jaar kijken trendwatchers vaak vooruit naar datgene wat komen gaat.
Dat deze laatste ontwikkeling met een korrel zout genomen moet worden, illustreert een terugblik op het Horizon-rapport van 2012. Aanleiding hiervan is een vooraankondiging van editie 2013 van dit rapport. Deze editie wordt in februari van dit jaar verwacht.
Onlangs is een short list met 12 ‘emerging technologies‘ gepubliceerd. De flipped classroom en massive open online courses zijn twee van de ‘genomineerde’ technologieën met een adoptie horizon voor de korte termijn.
Opvallend genoeg ontbraken deze twee trends in het Horizon Rapport 2012. De auteurs stellen zelf:
The NMC Horizon Report is not a predictive tool. It is meant, rather, to highlight emerging technologies with considerable potential for our focus areas of education and interpretation.
Tony Bates stelt dat veel van de factoren voor het maken van betrouwbare voorspellingen voor online leren ontbreken. Het ontbreekt onder meer aan empirische theorieën op het gebied van organisatorische beslissingen op het gebied van post-initieel onderwijs, en aan grote hoeveelheden data. Het Horizon-rapport heeft volgens Bates bovendien de beperking dat het accent ligt op technologie, niet op didactiek:
In online learning, technology moves faster than people, and people move faster than organizations. So where you see changes in individuals, it may be another 10 years before that filters through to true organizational adoption.
Ondanks deze tekortkomingen pleit Tony Bates toch voor het doen van voorspellingen, maar dan door veel rekening te houden met onzekerheden:
We will all have to make some predictions, some intelligent guesses, as to what’s going to happen in online learning this year, so we can at least be prepared.
Foto: Chmouel Boudjnah, Wikimedia
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie