MOOC over probleemgestuurd leren

De Universiteit van Maastricht (UM) start op 5 oktober 2015 met een Engelstalige massive open online course over probleemgestuurd leren. De opzet van deze MOOC is bijzonder: men wil kenmerken van probleemgestuurd leren toepassen binnen een grootschalige, open en flexibele online cursus.

MOOC PBLIwan Wopereis van de Open Universiteit attendeerde me gisteren op deze MOOC. De samenstellers van de UM willen dus principes van probleemgestuurd leren toepassen binnen een MOOC waarbij de deelnemers hun expertise over probleemgestuurd leren vergroten. De UM heeft uiteraard een lange historie in probleemgestuurd leren.

Deze MOOC heeft een doorlooptijd van 8 weken waarin de lerenden vier relevante problemen rond probleemgestuurd leren verkennen. In kleine groepen maken deelnemers de vertaalslag naar de eigen context. Na een basismodule kun je deelnemen aan drie ‘tracks’ (rol docent, ontwerpen van ‘probleemgestuurde’ problemen en cursussen, beoordelen en organiseren van probleemgestuurd leren). Na afloop ontvangen lerenden een bewijs van deelname.

De MOOC wordt verzorgd binnen het MOOC-platform NovoEd, een initiatief van onder meer Stanford University, de Universiteit van Chicago en de Universiteit van Maastricht.

De initiatiefnemers presenteren deze MOOC als een experiment en uitdaging. En dat is het volgens mij ook (voor deelnemers en organisatie). Een mooie leerervaring.

Inschrijven?

Bekijk ook de trailer.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *