Mogelijkheden van mobile learning

Het paper
Setting the New Standard with Mobile Computing in Online Learning
wil de mogelijkheden van mobiele technologie  voor het leren illustreren.


This ongoing study focuses on student learning outcomes relative to the benefits and challenges of using mobile technologies in a traditional classroom and online learning settings.

De auteurs stellen dat mobiele technologie vaak binnen het onderwijs wordt geïntroduceerd, zonder dat dit gepaard gaat met een doordachte didactische aanpak. Dit paper wil daar aan tegemoet komen. De auteurs schrijven onder meer dat je met mobiele technologie samenwerkend leren mogelijk kunt maken, dat het mogelijk is om aan te sluiten op verschillende leerstijlen, dat lerenden gestimuleerd kunnen worden om te leren (via ‘push technologie’ zoals instant messaging) èn dat m-learning het herhaald aanbieden van leerstof kan helpen realiseren. Deze opties   -volgens mij lang niet uniek voor m-learning- zouden dan leiden tot een leercyclus die uit vijf stappen bestaat.


1. Sending a multimedia message to mobile phones to trigger and motivate learners
2. Searching the Web for relating information by using embedded hyperlinks (URLs) in the message received in the phone
3. Discussing with learning peers by text, voice, picture, or video messaging
4. Producing a digital story telling of what they learn by audio or video diary (mobblogging journal)
5. Applying what they learn in the simulated environment, such as online educational gaming

De auteurs hebben deze leercyclus toegepast in een experiment met 46 lerenden. De resultaten zijn positief. De auteurs constateren onder meer dat lerenden meer gemotiveerd zijn (zoals zo vaak bij de introductie van nieuwe technologie) en dat de kwaliteit van het onderwijs als ‘even goed’ of zelfs beter wordt ervaren. Aandachtspunten hebben bijvoorbeeld betrekking op de gebruikersvriendelijkheid van mobiele apparaten en op het opdringerige karakter van sms en instant messaging (een specifieke netiquette is nodig).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *