Rino Zandee schrijft:
Jean Burgess doet verslag van haar ervaringen. En waarom zou je dan nog willen suggereren dat Facebook wellicht bruikbaar is voor onderwijsdoeleinden?
Ik had willen reageren (zijn blog accepteerde mijn bijdrage niet):
Misschien omdat Facebook sterk in ontwikkeling is, en het te vroeg is om deze applicatie (met z’n sterke en zwakke kanten) af te schrijven?
Je leest de laatste tijd vaker dat gebruikers bij Facebook afhaken. Voor een groot deel heeft dat te maken met interaction overload en application overload.
Eloquation.com heeft het zelfs over Facebook Bankruptcy,
veroorzaakt doordat iedereen toepassingen voor Facebook mag ontwikkelen (en dat ook massaal doet), en social network fatigue
(kosten wegen niet op tegen de baten; op zich een ‘aparte’ benadering van social networking).
Mensen worden dus moe van de vele uitnodigingen, berichtjes en mededelingen van ‘vrienden’ en ‘vrienden van vrienden’. Daarnaast kun je worden overspoeld met nieuwe tools, gadgets, etcetera.
Marc Prensky zou deze bezwaren ongetwijfeld typeren als een typisch voorbeeld van een accent van een digitale immigrant. Volgens mij is dat gedeeltelijk waar.
Je moet inderdaad leren omgaan met die hoeveelheid interacties en applicaties. En dat betekent inderdaad keuzes maken en prioriteiten stellen. Als je vindt dat sprake moet zijn van
return on investment, dan is een platform waar mensen v
oor hun plezier komen waarschijnlijk minder geschikt voor jou.
En Facebook is vooral bedoeld voor de fun. Verder geldt dat het inderdaad niet heel handig blijkt te zijn om duizenden ‘vrienden’ toe te laten, terwijl je al hun berichten,
foto’s enzovoorts op je persoonlijke pagina te zien krijgt. Dat laatste kun je overigens ook managen (en ja, dat kost wat moeite).
Maar anderzijds bereikt volgens mij elk mens -ongeacht leeftijd- op een gegeven moment
een verzadigingspunt wat betreft applicaties, interacties en informatiebronnen. Vooral als je nog wat anders te doen hebt dan de hele dag feeds te lezen,
tientallen social network sites te bezoeken, te (micro)bloggen of filmpjes op YouTube te plaatsen.
Terug naar Facebook voor het onderwijs. Bovenstaande argumenten hebben volgens mij geen betrekking op de vraag of Facebook geschikt kan zijn voor het onderwijs.
Je hoeft je immers niet gek te laten maken, en je kunt je beperken in het toelaten van degene waarmee je wilt leren.
Ik heb een aantal aarzelingen bij Facebook in relatie tot het onderwijs.
- Facebook is nog onvolwassen en sterk in ontwikkeling (ook niet altijd stabiel). De doorsnee gebruiker binnen het onderwijs kan daar niet goed mee overweg.
- Mede omdat Facebook nog onvolwassen is, is het maar de vraag of sprake is van continuering op lange termijn. Dat beperkt wat mij betreft in elk geval een grootschalige implementatie.
- Je kunt nergens op terug vallen als Facebook bijvoorbeeld crasht en data verloren gaat.
- Facebook gaat vreemd om met jouw data. Probeer maar eens content te exporteren.
- Je krijgt reclameboodschappen te zien.
- De voorwaarden voor gebruik zijn soms bizar.
Maar daarnaast zie ik ook mogelijkheden, die pilots met Facebook mijns inziens wel rechtvaardigen.
- Je doet ervaring op met social networking sites. Social networking is een belangrijke ontwikkeling. En je leert pas auto rijden, door zelf achter het stuur te gaan zitten.
- Je kunt binnen Facebook verschillende zinvolle applicaties met elkaar integreren, en zo een krachtige persoonlijke leeromgeving creëren. In elk geval doe je ook ervaring op
met iets wat op een persoonlijke leeromgeving lijkt. - Je kunt lerenden van verschillende organisaties met elkaar laten leren. Je overstijgt in feite de muren van de onderwijsorganisatie.
- Je sluit aan op de belevingswereld van jongeren.
- Je kunt binnen Facebook formeel en informeel leren met elkaar integreren (formeel leren via studiegroepen, informeel leren via andere tools).
- Het persoonlijke karakter van Facebook (je kunt veel invloed uit oefenen op te gebruiken applicaties, etc.) werkt voor veel gebruikers motiverend.
- We haven’t seen nothing yet. Het is te vroeg voor een definitief -negatief- oordeel over Facebook, in relatie tot het onderwijs.
Uiteraard kun je ook zinvolle ervaringen opdoen met andere social networking services ten behoeve van het leren.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie