Over deze vraag gaat het Online Educa Debat dat op donderdag 6 december aanstaande, aan het eind van dag één van de Online Educa Berlijn, gehouden wordt.
Het Online Educa Debat wordt dit jaar voor de tiende keer georganiseerd. Het staat traditiegetrouw onder leiding van het voormalige Britse Lagerhuislid Harold Elletson (tevens werkzaam op het gebied van e-learning). Wat mij betreft is dit debat één van de hoogtepunten van de Online Educa Berlijn. Het is een vast onderdeel van mijn programma.
Rond 17.30 uur verzamelen zich honderden mensen in een grote zaal (drank aanwezig). Op het podium verdedigen twee voor- en twee tegenstanders hun positie ten opzichte van een stelling. Vervolgens kan de zaal daarop reageren. De debaters reageren daar weer op. En uiteindelijk brengt voorzitter Harold Elletson de stelling rond 19.15 uur in stemming.
De kwaliteit en amusementswaarde van de sessie hangen vooral af van de stelling en van de debaters. Dit jaar luidt de stelling:
“This House Believes All Learning Experiences Should Be Fun”
De organisatie heeft met Elliot Masie en Pattie Schank niet de minste ‘parlementsleden’ aangetrokken. Alex Beard en Benjamin Doxdator ken ik nog niet.
De toelichting op de stelling is:
As enriched experiences, such as gamification and virtual reality, play increasingly important roles in education and, as traditional methods of teaching come under increasing attack, this year’s OEB debate is your chance to have your say on the role of ‘fun’ in learning. Should “all learning experiences be fun,” as the proposers of the motion will argue? Or are hard work, discipline and the old-fashioned ways still as important as ever?
Ik ben geneigd om tegen deze stelling te stemmen. Ik weet dat bijvoorbeeld gamification goed kan werken bij leren. Serious games en virtual reality kunnen ook waardevol zijn bij leren. Zij appelleren echter niet persé aan ‘fun’.
Ik vind motivatie van groot belang voor leren, al leidt motivatie niet noodzakelijkerwijs ook tot leren. Motivatie is echter wat anders dan ‘plezier’. Leren moet vooral betekenisvol en uitdagend zijn. Zodat deelnemers bereid zijn zich in te spannen.
Wellicht dat de voorstanders originele argumenten hebben die mij overhalen anders te stemmen.
Nota bene: de panelleden hoeven niet noodzakelijkerwijs hun eigen mening te verwoorden.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ik probeer in Onderwijskrant (www.onderwijskrant.be) al 40 jaar duidelijk te maken dat het onderwijs niet per se leuk moet zijn, dat leerkrachten belangstelling moeten wekken, dat er een groot veerschil is tussen momentaan en voorbijgaand welbevinden en verdiend welbevinden & arbeidsvreugde, enz
Klopt. De OEB focust zich overigens wel ook op L&D (andere doelgroep dan onderwijs).
Logisch als je bedenkt dat er een mogelijk verband is tussen iets ‘leuk’ vinden en ‘iets wat je ligt / waar je goed in bent’.
Als het onderwijs ‘leuk’ is sluit het dus wellicht beter aan bij je sterke kanten en kun je dus betere resultaten behalen.
‘Leuk’filmpje van Ben Tiggelaar hierover:
https://www.youtube.com/watch?v=TCdbSPI-Wao
Onderzoek ondersteunt dit standpunt niet, als het gaat om leerresultaten…..