De Educause Learning Initiative besteedt aandacht aan HyFlex: een model voor het ontwerpen van blended of hybride leren (combinatie van face-to-face en online leren). Een kenmerk van dit model is de keuzevrijheid die lerenden hebben als het gaat om participatie in bijeenkomsten of online leeractiviteiten.
Students can change their mode of attendance weekly or by topic, according to need or preference. In this “flexible hybrid” design, instructors provide course content for both participation modes and can tailor activities for each format.
Het beoordelen vindt op dezelfde, eenduidige, manier plaats.
Volgens de samenstellers kun je HyFlex binnen praktisch elke elektronische leeromgeving vormgeven. Het gaat er vooral om dat je een variëteit aan leeractiviteiten aanbiedt, waarmee lerenden aan dezelfde leerdoelen werken. Daarnaast is de organisatie van kleinschalig (online of offline) groepswerk van belang. Ook valt op dat HyFlex een groot beroep doet op het nemen van verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces.
Wat mij opvalt, is dat dit paper geen aandacht schenkt aan de noodzakelijke schaalgrootte die dit model vereist. Als je leeractiviteiten op diverse manieren, online en offline wilt aanbieden, dan vereist dat volgens mij een bepaalde massa.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie