Model personalisering van het leren

In Understanding the learning space onderzoeken Jean Underwood en Philip Banyard hoe ICT er toe bij kan dragen dat personalisering van het leren wordt bevorderd. Zij onderscheiden in een model vier leerruimtes die van invloed zijn op leerervaringen van lerenden: persoonlijke leerruimte, onderwijsruimte, schoolruimte en leefruimte.

Ictandpersonalisinglearning

Bron: Banyard, P. en Underwood, J. (2008). Understanding the learning space.

Technologie is in elke leerruimte beschikbaar. Opvallend daarbij is dat veel lerenden (maar niet alle!) in de leefruimte over krachtiger technologie beschikken om leren te ondersteunen, dan in de onderwijsruimte of schoolruimte.

De auteurs constateren dat verschillende betrokkenen (docenten, schoolleiders en lerenden) diverse percepties hebben van gepersonaliseerd leren.


while both staff and pupils may see the personalising of learning as good practice and a goal to be strived for, pupils often do not recognise staff efforts to deliver on this concept. Pupils equating personalisation with ‘me time’ can in part explain this perceptual discontinuity but we also have evidence that some teachers, while accepting the personalisation agenda, are still operating a controlling model of education. Many teachers, however, equate personalising learning with pupil voice and choice.


Verder geven Underwood en Banyard aan dat er binnen het (Britse) onderwijs nog weinig consistentie is tussen de leerplannen, didactiek en de manier van beoordelen. Daar waar op het gebied van didactiek vernieuwingen plaats hebben gevonden en plaats vinden, is de manier van beoordelen dezelfde gebleven.


There is a clear need to create assessments that better measure the shifts in learning activities that accompany effective use of digital technology.

Een handig model, dat m.i. illustreert dat persoonlijke leeromgevingen niet tegenover leeromgevingen van onderwijsinstellingen staan, maar dat sprake is van samenhang. Tegelijkertijd illustreert het model ook dat onderwijsinstellingen niet het monopolie hebben op leren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *