In de Educause Review van mei/juni 2005 staat een aardig artikel over mobile learning. De auteur heeft wel veel woorden nodig om aan te tonen dat m-learning een niet te stuiten en ingrijpende ontwikkeling is. Hij ziet vooral toekomst in leren via slimme mobiele telefoons.
The heightened interest in mobile possibilities for teaching, learning, and research can be attributed to a number of factors: the continuing expansion of broadband wireless networks; the explosion of power and capacity of the next generation of cellular telephones; and the fact that mobile telephones, a familiar tool for communications, are already fully ingrained in contemporary life as part of our social practice. In other words, unlike most other mobile devices used in education, devices such as PDAs or tablet computers, there is very little extra effort required to get people to adopt and use mobile phones. Rather, people can be offered more things to do with the mobile phones to which they are already attached and with which they are already reasonably competent.
Zij geeft onder meer een algemeen beeld van mobiele technologie. Verder somst zij enkele "lessons learned" op van de ontwikkeling van e-learning, die relevant zijn voor m-learning. Drie ontwikkelingen zijn volgens de auteur van invloed op snelle acceptatie van mobiele technologie. In de eerste plaats komen er steeds meer draadloze netwerken, diensten en apparaten beschikbaar. Je ziet dat inderdaad ook in Nederland waar T-Mobile massaal hotspots opzet, en je nu ook op stations draadloos kunt Internetten (als de treinen op tijd rijden heb je daar volgens mij geen behoefte aan….) . Op de tweede plaats stellen consumenten steeds hogere eisen aan de kwaliteit van "mobiele ervaringen". Je ergert je inderdaad blauw als je in een hotel met een kraskaartje in de weer moet en de verbinding maar zeer moeizaam tot stand komt, terwijl het toch eigenlijk bijzonder is dat dit überhaupt kan (zo is mijn ervaring)! Tenslotte, op de derde plaats, willen steeds meer mensen overal en altijd verbonden kunnen zijn met anderen (onder meer via Internet).
Verder stelt de schrijver:
Effective mobile learning programs will require new digital communication skills, new pedagogies, and new practices.
Handig: het artikel bevat een uitgebreide lijst met begrippen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie