Augmented reality -zeg maar de combinatie van de virtuele wereld en de 'echte' wereld- biedt veel mogelijkheden voor mobile learning. Dat stelt de auteur van de weblog M-learning is good in een beknopt overzichtsartikel.
In deze bijdrage komt o.a. de browser Layar aan bod:
Some of the most interesting examples of augmented reality use a camera mounted on an individual’s computer to capture the individual’s movements in the real world. Movements are then mapped to a simulated environment projected on a computer screen. With the use of the camera, learners can travel through and interact with several different aspects of the virtual environment.
Een ander voorbeeld is het oproepen van 3D animaties vanaf geprint papier (met behulp van een computer en camera; zie ook als illustratie deze bijdrage van Willem Karssenberg). Nog niet echt mobiel, schrijft de auteur, maar dat duurt niet meer lang.
Mobiele technologie en augmented reality bestaan beiden al langer. Het zit er naar uit dat beide technologische ontwikkelingen laagdrempeliger in gebruik worden, en daarmee meer toegankelijk voor het gebruik binnen leersituaties. De toolkit voor de ontwikkeling van krachtige leeromgevingen wordt daarmee weer uitgebreid.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Grappig dat je het woord toolkit gebruikt.
Je schijnt namelijk redelijk makkelijk zelf augmented reality toepassingen te kunnen bouwen met behulp van Flar toolkit:
http://saqoosha.net/en/flartoolkit/start-up-guide/
Die kom ik steeds vaker tegen wanneer ik lees over AR
Misschien iets om studenten eens mee aan het werk te zetten. Kom er zelf niet aan toe…
Je beschrijft Layar met een Engels citaat, maar misschien is het ook wel aardig om te vermelden dat Layar een Nederlands product is!
Prima uitleg in het Nederlands van wat Layar precies is en doet vind je hier:
http://www.marketingfacts.nl/berichten/20090616_layar_de_eerte_augmented_reality_mobiele_browser_incl_demo/