Mobiele telefoons in het onderwijs bevorderen (#in)

In Auckland, Nieuw-Zeeland, wordt het gebruik van mobiele telefoons in het onderwijs bevorderd. De mobiele telefoon wordt beschouwd als een Zwitsers zakmes voor communicatie. Daarom is het ministerie van onderwijs op het Howick College een pilot gestart:


It will study how effective mLearning techniques were in the classroom with the aim of developing a best practice mLearning standards for wider implementation.


Volgens de Nieuw-Zeelandse Times is het gebruik van mobiele telefoons noodzakelijk omdat mobiele telefoons en internet voor jongeren de normaalste zaak van de wereld zijn. Leerlingen gebruiken de mobiele telefoon om aantekeningen te maken, om leerstof te bestuderen, om lessen op te nemen, om het student response system WordWall te gebruiken, als rekenmachine, klok en videocamera.

Uiteraard zijn er mensen die, op basis van trieste ervaringen, waarschuwen voor misbruik van de mobiele telefoon voor (onder andere) cyberpesten.

De afgelopen week had ik een discussie met Roger Larsen van Fronter over de smartphone als middel om mee te leren. Volgens Roger is het scherm van -bijvoorbeeld- een iPhone te klein om daadwerkelijk als leermiddel te gebruiken. Je kunt volgens hem wel even snel wat informatie opzoeken, of op stellingen reageren. Maar verder is een smartphone een beperkt middel.

Ik stelde dat jongeren in steeds grotere getalen smart phones gebruiken om te internetten, en wij -de veertigers- vermoedelijk vooral problemen hebben met de interface. Bovendien bieden speciaal ontwikkelde apps prima mogelijkheden om smart phones voor leerdoeleinden te gebruiken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *