In Managing the Cell Phone Classroom focust Lisa Nielsen op 'klassemanagement' bij het gebruik van mobiele telefoons in de klas. Deze tool, waarover leerlingen in het algemeen allemaal over beschikken, kun je didactisch inzetten. Maar dan moet je dat wel reguleren. Vandaar Nielsen's aanzet voor een protocol.
Zij adviseert bijvoorbeeld dat de mobiele telefoon bij binnenkomst en vertrek uitstaat. Of dat leerlingen hun mobiel met het scherm en toetsenbord naar beneden leggen, als het apparaat niet voor leerdoelen wordt gebruikt ("on the upper right side of your desk".). De lijst met regels bevat ook duidelijke stappen met betrekking tot de inname van de mobiele telefoon bij herhaald oneigenlijk gebruik.
Haar belangrijkste les is evenwel: ga met je leerlingen het gesprek aan over dit protocol, en sta open voor hun suggesties. Dan maken zij zich de afspraken ook eigen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Als Nielsen’s aanzet voor een protocol bestaat uit het advies de mobiel uit te zetten, hoe wil ze deze tool dan didaktisch inzetten? Of wil ze het mobiel juist bannen uit het lokaal?
@andré: daarmee doe je Nielsen m.i. echt te kort. Zij richt zich (terecht) op het selectief inzetten van de mobiele telefoon. Haar protocol gaat niet over hoe je dat doet. Maar vooral wat je met de mobiels doet als je deze niet gebruikt.
Hallo Wilfred,
Ik ben een LiO-stagiair Pedagogiek en wist niet dat het gebruiken van de mobiele telefoon om mee te leren door mijn studenten en met mijn toestemming een issue zou worden.
Mijn leerlingen mogen er in de klas niet mee bellen, pingen, whatsuppen of mailen maar mogen hun mobiele telefoons wel op hun tafel laten liggen. Dan kunnen ze het apparaat meteen pakken als ze een foto willen maken van wat ik op het bord schrijf. Of mij filmen zodra ik iets uitleg.
Zelfs afgelopen vrijdag had ik hierover nog een indringend gesprek met twee docenten. De een kon zich wel vinden in de manier waarop ik mijn scholieren hun mobiele telefoons laat gebruiken terwijl de ander hier heel voorzichtig over is.
Op mijn weblog over Zelfverdediging voor Scholieren staan verschillende artikelen over het gebruik van mobiele telefoons in de les: http://scholierenzelfverdediging.nl/blog/?p=67&cpage=1#comment-26
@Adrie de Herdt LiO Stagiair Pedagogiek: dank. Ik zal je blogpost lezen. ben benieuwd hoe jij ‘afleiding’ voorkomt (dus dat zij toch gaan mailen etc).