Mobiele technologie kan formeel en informeel leren verbinden

Eén van de sterke kanten van mobiele technologie is dat het het verschillende leercontexten met elkaar kan verbinden. Daardoor kan een brug geslagen worden tussen formeel en informeel leren. Dat is één van de opvallende conclusies uit het eindrapport van een Europees project.

Ik stuitte vandaag op het “My Mobile” handboek (pdf). Dit handboek bevat richtlijnen en scenario’s voor mobiel leren in de volwasseneneducatie. Deze publicatie is een eindresultaat van een Europees project.

Mobiele technologie creëert nieuwe didactische vraagstukken en biedt mogelijkheden voor plaatsonafhankelijk leren. De bij het project betrokken organisaties hebben vooral gekeken naar het bereiken van educatief achtergestelde groepen, dankzij mobiele technologie.

De onderzoekers stellen onder meer:

The boundaries usually drawn between formal and informal contexts become discontinuous, making possible the exchange of knowledge and skills, with positive effects on motivation and involvement of individuals. In such a way, at the centre of the learning process there is no longer the rigidity of institutional structures, but the subjects and their actual experience, creating a more flexible and appealing user-generated context.

Het overbruggen van deze kloof tussen informeel en formeel leren gaat echter niet van zelf. Zo leidt het gebruik van de eigen mobiele technologie vaak tot spanningen binnen organisaties:

Bridging the formal and informal means re-interpreting spontaneous forms of appropriation and media use in a more explicit and reflective way, and this effort requires high levels of involvement and attention.

De samenstellers adviseren o.a. om meer te denken in termen van leeromgevingen, in plaats van leerruimtes en in termen van activiteiten in plaats van cursussen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *