Binnen het Amerikaanse onderwijs is sprake van een gestage stijging van het gebruik van mobiele technologie. Dat blijkt uit een recent onderzoek. Eén van mijn conclusies is dat het Amerikaanse onderwijs op dit terrein zeker niet voorop loopt ten opzichte van het onze (wat vaak wel wordt gedacht).
eSchool News doet beknopt verslag van een enquête die onlangs door Interactive Educational Systems Design is uitgevoerd. Daaruit blijkt dat de ondervraagden een gestage toename zien van mobiele technologie in het onderwijs. Bijna 60% van de ondervragen stelt dat mobiele technologie in meer dan een kwart van de scholen in hun district binnen het onderwijs wordt gebruikt. Enkele scholen stellen mobiele devices beschikbaar voor gebruik in het onderwijs. Sporadisch beschikken scholen over de mogelijkheid om elke lerende een eigen mobiele device te geven.
De belangrijkste redenen om mobiele technologie in het onderwijs in te zetten hebben te maken met het veronderstelde motiverende karakter en met de mogelijkheden om gepersonaliseerd onderwijs te faciliteren. De ondervraagden hebben vooral behoefte aan digitale tekstboeken, maar ook aan tools die lerenden productiever kunnen maken en creëren kunnen faciliteren.
De belangrijkste belemmeringen bij de implementatie van mobiele technologie zijn de financiering en een adequate infrastructuur (zoals bandbreedte, draadloze verbindingen en het beheer van de apparaten).
Verder blijkt ongeveer 23% van de Amerikaanse jongeren over een tablet te beschikken. Een recente publicatie van Kennisnet en Mijn Kind Online laat zien dan Nederlandse jongeren ongeveer even vaak over een tablet PC beschikken. Wel beschikken Nederlandse jongeren veel vaker over een smartphone dan hun Amerikaanse leeftijdsgenoten (meer dan 60% versus ruim eenderde).
Het valt me op dat het pedagogisch-didactisch gebruik van mobiele technologie niet als ‘uitdaging’ wordt gezien. Juist op dat terrein ervaren docenten volgens mij juist belemmeringen (hoe zet ik mobiele technologie zinvol in, hoe realiseer ik personalisering, hoe voorkom ik afleiding?). Ik heb op basis van deze cijfers en op basis van de meest recente Vier in Balans Monitor ook de stellige indruk dat het Amerikaanse onderwijs bepaald niet voorop loopt op dit terrein.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie