Is de digitale transformatie van het onderwijs weer een stapje dichterbij gekomen? Het MIT Media Lab -al vaker grondlegger van onderwijsinnovaties- lijkt er namelijk in geslaagd te zijn om blockchain-technologie te gebruiken voor certificering. Zij stellen hun kennis vrij beschikbaar. Er is echter nog veel werk aan de winkel.
Het MIT Media Lab heeft het afgelopen jaar geëxperimenteerd met tools waarbij zij digitale credentials -bewijzen van geschiktheid- op basis van Bitcoin blockchain technologie en open badges specificaties gebruiken. Deze zijn nu met een open source licentie beschikbaar voor anderen.
Deze ontwikkeling kan leiden tot andere manieren van certificeren en diplomeren.
Bij een blockchain binnen het onderwijs worden digitale bewijzen van geschiktheid door certificerende instanties op een transparante manier binnen een gedistribueerde –peer-2-peer– database opgeslagen. Elke ‘blok’ is voorzien van een crypografische handtekening. De lerende ontvangt een bewijs van deze ‘transactie’ (meer informatie).
Verschillende certificerende instellingen kunnen bewijzen van geschiktheid afgeven. Je hoeft dus niet meer persé bij één onderwijsinstelling of opleidingsinstituut te studeren. Het spreekt voor zich dat deze ontwikkeling voor de nodige reuring kan leiden.
Het MIT Media Lab stelt dat de technologie rond blockchain niet het meest interessante hierbij is. Dat zijn namelijk de sociaal-economische gevolgen van dit concept, en de impact op gedrag. Omdat nog zo veel bekend is, vraagt het MIT Media Lab instituties nog te wachten met de toepassing ervan. Er zijn meer experimenten nodig.
In een uitgebreide blogpost beschrijven de initiatiefnemers de architectuur. Verder gaan zij in op het belang van digitale bewijzen van geschiktheid. Zo zou een vluchteling gemakkelijker kunnen aantonen dat h/zij een bepaalde opleiding heeft afgerond. Het MIT Media Lab waarschuwt ook voor een hype, en wijst op de complexiteit.
The blockchain is not a simple solution that will fix everything that is wrong with today’s credentials. But it does offer some possibilities for improving the system we have today–and that’s what we are excited to explore.
Deze bijdrage gaat ook in op enkele specifieke aspecten zoals het gebruik van publieke en private sleutels, de mogelijkheid certificaten in te trekken, de bescherming van privé data en het recht van de lerende om zelf te kunnen bepalen wat h/zij wil delen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie