Mijn verwachtingen van en vragen bij de online editie van de Online Educa 2020 #OEB20

Aanstaande maandag gaat de Online Educa van start. Normaliter vindt dit evenement in Berlijn plaats. Nu dus online, en verspreid over vijf werkdagen. Ik probeer elke dag erbij te zijn en ook een impressie op mijn weblog te plaatsen van de sessies die ik bijwoon. In deze bijdrage blik ik vooruit op dit online evenement.

Normaliter vindt dit grootse evenement met zo’n 2500 deelnemers uit bijna 100 landen plaats in Berlin. Vanwege de welbekende reden vindt de Online Educa dit jaar online plaats, en wel van 30 november tot en met 4 december. Deelnemen kan voor slechts 150 euro. Maandag 30 november start de OEB om 12.45 uur met een introductie en om 13 uur met een plenaire sessie die verzorgd wordt door Andreas Schleicher, de man achter de befaamde PISA-onderzoeken. Op vrijdagmiddag om 15.30 uur wordt de laatste sessie afgerond. Men gebruikt SwapCard als platform.

Type sessies en thema’s

De andere dagen kennen plenaire openingen om 9 uur of om 9.30 uur. Door de dag heen zijn er verschillende typen sessies, inclusief plenaire sessies. De dagen worden ook plenair afgesloten. Een sessie gericht op Oceanië begint nog vroeger, een sessie gericht op Noord-Amerika start juist later op de woensdag.

Er is ook weer een OEB Debat op woensdag 2 december van 18-19 uur. Brian Mulligan, Jane Bozart, Donald Clark en Marie Cini kruisen dit jaar onder leiding van Paul Bacsich de degens rond de stelling: “This House Believes Universities, in Their Current Form, Are Unsustainable as Mass-participant Institutions“.

In totaal kun je van ’s morgens vroeg tot in de avond deelnemen aan zo’n 120 sessies, rond een breed scala aan thema’s. Daarbij gaat het om keynotes, korte presentaties van een kwartier, learning cafés, workshops, lunch sessies en informele haardvuur-sessies. In de online omgeving kun je binnen de agenda filteren op één van de acht thema’s (zoals Data and Learning: who’s in control?) en type sessie (zoals plenaire sessie of panels en discussies). De thema’s zijn zo breed geformuleerd dat je wel elk onderwerp kunt verwachten.

Je kunt via ‘speakers’ ook zoeken naar sprekers en vervolgens de sessie selecteren waaraan de betreffende spreker deelneemt. Bijvoorbeeld als je graag Gilly Salmon of Donald Clark wilt horen spreken.

Ik verwacht dat vooral veel aandacht geschonken zal worden aan de ervaringen met online leren tijdens de coronacrisis (onder meer met simultaan onderwijs),  aan de toegankelijkheid van het onderwijs (onder meer in Afrika) en aan de toekomst van de L&D-functie. Ik zal hier na afloop van de OEB op reflecteren.

Connecties

Je gaat normaliter ook naar een evenement als de Online Educa om er mensen te ontmoeten. Ik kom er altijd oude bekenden tegen uit binnen- en buitenland. Ik maak vooraf of ter plekke afspraken om tussen sessies door koffie te drinken en bij te praten, om voorafgaand aan de opening koffie te drinken, om tijdens de lunch samen te eten en om na afloop te borrelen en samen te dineren (ik organiseer al jaren een etentje op donderdagavond). Tijdens de Speakers-reception ontmoet ik bekenden en mensen die ik nog niet ken. Dat gebeurt ook voorafgaand aan sessies, tijdens de lunch en na afloop. Dat gaan we nu natuurlijk missen, al zal ik daardoor komende week wel gezonder leven….

Via het online platform kun je connecties maken met deelnemers, en met elkaar chatten. Op basis van ingevulde interesses krijg je te zien met wie je matcht. Je kunt ook met elkaar afspreken door afspraken te maken in een virtuele ontmoetingsruimte. Ik ben benieuwd of dat gaat werken gezien de volle agenda’s. Bovendien kun je niet aangeven wanneer je beschikbaar bent voor het maken van afspraken.

Binnen de online omgeving is er ook een virtuele marktplaats met leveranciers waarmee je afspraken kunt maken. Het aantal marktpartijen is vele malen beperkter dan tijdens de beurs die je normaliter tijdens de OEB kunt bezoeken. Normaal gesproken besteed ik daar altijd een paar uur aan. Nu heb ik geen afspraken met leveranciers ingepland.

Plannen

Het valt me op dat ik dit keer ruim van te voren heb gekozen aan welke sessies ik wil deelnemen. Normaliter tijdens de OEB doe ik dat ’s ochtends bij het ontbijt. Ik maak ook ter plekke andere keuzes. Nu staan mijn keuzes al lang vast omdat ik de komende week ook andere werkafspraken heb. Het lukt mij namelijk niet om mij een hele week vrij te roosteren. Bij een face-to-face editie was ik op woensdagochtend vroeg naar Berlijn vertrokken en vrijdagavond laat thuis aangekomen. De maandag en dinsdag had ik gewoon gewerkt.

Nu vinden werkafspraken tussendoor plaats. Ik heb de druk om geplande OEB-sessies te annuleren ten gunste van werkafspraken goed kunnen weerstaan. Ik ben benieuwd of mij dat de komende week ook daadwerkelijk lukt. Daar komt bij dat ik, als ik thuis werk, rond half zeven begin met werken. ’s Avonds of tussendoor probeer ik te sporten. Aangezien de OEB-sessies doorgaan tot 19 uur, ben ik nu van plan om de dag te beginnen met sporten. Ik wil voorkomen dat ik van ’s morgens vroeg tot ’s avonds achter mijn computer zit. Ik ben sowieso benieuwd hoe vijf dagen lang afwisselen tussen sessies, werkafspraken, werktaken en bloggen bevalt. Hoe belastend is dit, psychisch en fysiek?

Wat zijn mijn andere verwachtingen en vragen bij editie 2020 van de Online Educa?

  • Ik ben uiteraard benieuwd naar de inhoudelijke bijdragen. Maar ik ben ook geïnteresseerd in de wijze waarop de sessies vorm krijgen. Welke werkvormen worden online ingezet, behalve de presentaties die we kunnen verwachten? Hoe proberen sprekers de deelnemers erbij te betrekken? Bij de face-to-face editie wil de openingssessie weleens te laat beginnen. Bij een online format moet je je m.i. een stuk strakker aan het tijdsschema houden. Deelnemers zappen immers zo weg.
  • Hoeveel deelnemers hebben zich ingeschreven? Welk land levert dit jaar de grootste delegatie? Normaliter vechten Groot-Brittannië, Denemarken en Nederland om de eerste plaats bij dit wedstrijdje ‘ver plassen’. Daarnaast nemen veelal deelnemers uit zo’n 90 landen deel. Is dat dit jaar ook het geval? Het online format en de prijs van € 150 verlagen de drempel om deel te nemen. De verschillende tijdzones verhogen deze drempel weer.
  • Wie zullen er deel nemen? Worden docenten ook nu vrij geroosterd om deel te nemen? Ik vrees van niet.
  • Op welke manier zullen mensen deelnemen? De meer dan 120 sessies worden opgenomen en deelnemers houden nog drie maanden na afloop toegang tot de online omgeving. Bovendien duren veel sessies maar 15 minuten. Daardoor kun je geneigd zijn vooral opnames van sessies te gaan bekijken. Gaan we dat doen?
  • Tijdens face-to-face edities van de OEB blog ik tijdens sessies die ik bijwoon. Ik zit in de zaal, met zicht op het podium en mijn MacBoChocoladeok op schoot. Tijdens de pauze, aansluitend op een sessie, maak ik de blogpost af en publiceer ik deze. Nu ben ik van plan tijdens sessies te schrijven, maar aan het eind van de dag een blogpost te publiceren. Ik heb namelijk niet altijd tijd om na afloop van een sessie blogposts af te maken (andere afspraken). Ik twijfel nog of ik met twee aparte beeldschermen ga werken (MacBook en apart scherm) of dat ik probeer op een groter scherm zicht te hebben op mijn aantekeningen en de sessie. Verder schrijf ik op de terugweg in de trein een uitgebreide reflectie waar ik dan op zaterdag na thuiskomst de laatste hand aan leg. Die tijd en gelegenheid ontbreekt mij dit keer. Daarom zal het nu langer duren voordat ik een reflectieve terugblik schrijf.
  • Een online editie van de OEB heeft ook zo z’n voordelen. Deelnemen is goedkoper: lagere toegangsprijs, geen hotelkosten, geen verblijfskosten, geen reiskosten. Er is ook sprake van minder CO2-uitstoot en je kunt deelname beter combineren met je gewone werk. Dit laatste heeft echter ook nadelen, die ik eerder heb beschreven. Je leeft waarschijnlijk ook zoals gezegd gezonder. Persoonlijk slaap ik bijvoorbeeld relatief slecht in hotels. Ik eet en drink ook gezonder als ik thuis ben (geen Eisbein, bijvoorbeeld). Tenslotte ben je ook minder weg van thuis, al zal dat voor sommige mensen ook een nadeel zijn…
  • Maar wat ga ik Berlijn missen! De ambiance, de sfeer. Zowel van conferentie als van de stad. De laatste keer dat ik een jaar niet in Berlijn ben geweest, was exact tien jaar geleden. Toen heb ik mijn deelname aan de OEB op het allerlaatste moment moeten annuleren omdat mijn schoonvader op sterven lag. ‘Berlijn’ is voor mij één van de redenen om de OEB te bezoeken. Zelfs als ik maar een paar uur de tijd heb om één en ander te zien -wat meestal het geval is tijdens de OEB- dan geniet ik daar nog van. Ik ga bijvoorbeeld altijd chocolade kopen bij Fassbender & Rausch, vlak bij de Gendarmenmarkt (waar deze tijd een kerstmarkt is). Deze bijzondere chocolatier heeft gelukkig ook een webshop (zie foto). Marlene Dietrich weet wat mij betreft treffend te beschrijven wat Berlijn zo bijzonder maakt:

Een online event kan de beleving van Berlijn nooit compenseren, en moet dat ook niet willen. Een online evenement is anders dan een face-to-face evenement. Je mag ze niet met elkaar vergelijken.

Ik zal in mijn overall terugblik van de OEB 2020 terugkomen op mijn verwachtingen en vragen. In elk geval vermoed ik dat de volgende uitspraak zal gelden:

It’s the OEB, Jim. But not as we know it?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *