Net als verleden jaar wil ik ook nu weer terugblikken op 2018. Helaas kan dat minder gedetailleerd dan verleden jaar.
Dat komt in verband met een groot computerprobleem waar ik tegenaan gelopen ben. Begin oktober wilde ik mijn Macbook voorzien van een nieuw Operating System. Nadat ik OS Mojave had geïnstalleerd, kon ik niet meer inloggen op mijn eigen Macbook. De Apple helpdesk vroeg of ik beschikte over een recente backup.
Toen ik vertelde dat ik dagelijks een back up maakte via TimeMachine op de Apple Airport, adviseerde men mij de Macbook opnieuw te installeren vanaf die laatste back up. Helaas bleek die back up corrupt te zijn!
Daardoor ben ik heel veel data kwijt (meer dan een jaar; ik had nog een oude back up en e.e.a. staat in de cloud). Een deel heb ik terug kunnen halen. Een groot deel (nog) niet.
Voortaan maak ik via een SSD-disk back ups, die nik regelmatig controleer. Vooral voordat ik mijn systeem update.
Eén van de bestanden die ik kwijt ben, is mijn tijdregistratieformulier waarmee ik wekelijks bijhield waar ik mijn tijd aan besteedde. Vandaar dat ik niet meer in detail terug kan halen, aan welke werkzaamheden ik hoeveel tijd heb besteed.
Het gedoe met mijn computer heeft mijn in elk geval tientallen uren tijd gekost. In vergelijking met gezondheid en welzijn is zo’n computerprobleem natuurlijk ‘peanuts’. Toch beschouw ik dit als één van mijn dieptepunten van 2018. Verder hebben we in 2018 ook afscheid moeten nemen van drie familieleden die zijn overleden. Bijvoorbeeld van de partner van mijn moeder. Op 3 januari hebben we in kleine kring en op een heel leuke manier zijn 80ste verjaardag gevierd. Eind september werd bij hem kanker geconstateerd waarna hij binnen enkele weken is overleden.
Verder is is 2018 privé en zakelijk voorspoedig verlopen. Ik ben weer geen dag ziek geweest. Ik heb wel minder vrij genomen dan in 2018. Maar met een geweldige vakantie in Toscane/Umbrië, twee heerlijke weken op Lefkas (waarvan één week zeilen) en vijf dagen Lissabon, mag ik zeker niet klagen. Privé was het voor het overige weer een rustig jaar. Zelfde huis, zelfde vrouw, regelmatig naar Café Jos, uit eten, zelfde hobby’s (spinning), af en toe een weekend weg.
Ik vind dat wel prima zo.
Werk
Ik werk naar schatting zo’n 50-60 uur per week, waarvan ongeveer 60% aan opdrachten (een hoger percentage dan in 2017 en 2016). De tijd die ik investeer in het werk mag minder, maar ik vind het werk ook leuk. Daarnaast reis ik veel. Dat komt omdat twee grote opdrachten bij Zuyd Hogeschool en de Open Universiteit zijn/worden uitgevoerd. Ik combineer auto (21685 zakelijke kilometers in 2018) met trein (171 treinritten in 2018).
Ik heb 16 opdrachten uitgevoerd. Dat zijn er tien minder dan verleden jaar. Een aantal van die opdrachten heeft evenwel een lange doorlooptijd en beslaat enkele dagen per week. Daardoor heb ik ook een aantal opdrachten moeten weigeren en doorverwijzen. De opdrachten waren in 2018:
- Programmamanager van de invoering van Moodle als nieuwe digitale leeromgeving van Zuyd Hogeschool. Dit implementatietraject is dankzij de inspanningen van velen succesvol afgerond. Ik ben nog tot maart 2019 bezig met de werkzaamheden (en overdracht naar een nieuwe applicatiemanager).
- Interim applicatiemanager yOUlearn, Open Universiteit (tot 1 oktober 2018).
- Onderzoek samenwerkingsomgeving Open Universiteit (tot 1 oktober 2018).
- Business development en projectleider centrum niet-BaMa onderwijs, Open Universiteit (vanaf begin september). Hier ga ik tzt eens separaat over bloggen.
- Adviseur aanbesteding nieuwe online cursus voor klinisch onderzoekers, Nederlandse Federatie Universitaire Medische Centra (tot 1 oktober 2018).
- Adviseur blended learning Academie voor Deeltijdonderwijs Avans Hogeschool (tot juli 2018).
- Adviseur ICT in het onderwijs, Iselinge Hogeschool. Ik heb onder meer portfolio’s die docenten van Iselinge rond blended learning bijhouden van feedback mogen voorzien. Daarin lees je onder meer wat docenten doen met de resultaten van studiedagen die je hebt verzorgd. Leuk om te doen!
- Schrijven edities Learning Correspondent, SBO.
- Gastdocent postbachelor opleiding e-learning Avans Plus.
- Keynote en workshop technologie ondersteund leren student-docent dagen, Erasmus Medisch Centrum.
- Lezing Invloed internettechnologie op onderwijs, Festival Medezeggenschap Hogeschool Utrecht.
- Presentatie technology enhanced learning, klantendag Bloomville.
- Presentatie blended learning, ROC West-Brabant.
- Presentatie Meetup Smart Workspaces, Sogetti.
- Masterclasses blended learning, STC-Group.
- College Hoe kan ICT het MBO versterken?, Wielinq.
Net als in 2017 heb ik verleden jaar ook uitsluitend in Nederland gewerkt.
Verder heb ik nog meegewerkt aan:
- Presentatie trends ICT in het Onderwijs, VKA.
- Medewerking openbare les Fleur Prinssen.
Verleden jaar schreef ik:
Komend jaar zou ik wat meer opdrachten buiten het onderwijs willen uitvoeren, en me meer willen bezighouden met strategieontwikkeling en meer substantiële innovaties van opleiden en leren.
Ik heb nog steeds voornamelijk gewerkt voor onderwijsinstellingen. De nieuwe opdracht bij de OU -waarover op termijn meer- richt zich op een meer substantiële innovatie. Voor het overige blijft de wens van eind 2017 staan. Toch neem ik vooral opdrachten aan die ik inhoudelijk interessant vind, waar mijn expertise bij aansluit en die op mijn pad komen.
Conferenties
Ik heb in 2018 deelgenomen aan:
- De managementconferentie van het Consortium voor Innovatie
- Next Learning 2018
- SURF Onderwijsdagen 2018
- Online Educa (OEB18)
Ik ga eigenlijk jaarlijks altijd naar dezelfde conferenties. Dat komt ook omdat conferenties voor mij vooral ontmoetingsplekken zijn.
Publiceren
Ik besteed ongeveer een uur tot anderhalf uur per dag aan bloggen. Mijn blogposts en pagina’s zijn in 2018 167.320 keer bekeken door 98.372 bezoekers. Dat is het hoogste aantal per jaar, sinds ik blog. Ik heb in 2018 345 blogposts geschreven. Weer 15 minder dan in 2017. Dat is geen bewuste keuze.
Verder heb ik enkele columns geschreven voor e-learning.nl en heb ik meegewerkt aan
Rijken, J., Rubens, W. en Dam, N. van (2018). Digitaal leren en leertechnologie (pdf). In: Mooijman, E., Rijken, J. en Dam, N. van (2018). Handboek Leren en Ontwikkelen in Organisaties. Groningen|Utrecht: Noordhoff Uitgevers (5e druk). 381-411
Samenvattend kijk ik weer met tevredenheid terug op 2018. Ik wil daarom graag iedereen danken waar ik het afgelopen jaar mee heb samengewerkt, die mijn weblog hebben bezocht en waar ik van heb geleerd.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie